Regntætning af profillister på udendørs vindueparti

Jeg har et træhus hvor jeg har fået skiftet et vinduesparti.
Omkring vinduerne har der altid været træ profillister/gerigter, men der har desværre været en del utætheder over vinduet og regnen er gået ind over vinduet fra profillisten.

Nu hvor jeg har fået skiftet vinduet, vil jeg gerne gøre det ordentligt. Både så det tætnes korrekt og at det ser pænt ud.
Der er kommet ekspansions fugebånd (mener jeg det hedder) mellem vindue og huset.
Der er kommet ID tape over overgangen mellem vindue og huset.

Er det fint nok at smække nogle nye profillister ovenpå og fuge i siden?
Er det nok for at tætne korrekt?
Eller skal man lave noget ekstra beskyttelse over vinduet, så regner ikke ramme den øverste profilliste.

Hvor køber man eller får lavet sådan nogle pæne profillister? tror de måske er lavet specielt til huset.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke t billede af, hvordan vinduet er sat i. Det er svært at se, hvad du mener helt præcis.

fase
Ikke bedste kvalitet, men burde vise det.
Det er det gamle vindue som kan ses på billedet.
Har intet billede af det nye vindue, og det er for mørkt til at tage lige nu.
Jeg har fundet ud af at det jeg kalder profillister hedder indfatninger, så jeg har kunne finde lidt om hvordan jeg bør tætne bedst.
Nye lister på og så en gummifuge over øverste liste så vandet ikke siver om bagved.
Jeg tror ikke på at en gummifuge kan holde tæt øverst vandret i længden. Men du kan sætte en zliste   Link til zliste som går op under beklædningen oven  over og leder vandet ud over listen. optimalt så skulle vindueskarmen ha været inden for beklædningen. Zlisten kan fåes i mange størrelser og fåes i de fleste byggemarkeder. Linket er bare et eksempel.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 03-02-2022 14:47:26

Jeg tror ikke på at en gummifuge kan holde tæt øverst vandret i længden. Men du kan sætte en zliste   Link til zliste som går op under beklædningen oven  over og leder vandet ud over listen. optimalt så skulle vindueskarmen ha været inden for beklædningen. Zlisten kan fåes i mange størrelser og fåes i de fleste byggemarkeder. Linket er bare et eksempel.

Når du siger "går op under beklædningen", mener du så under de sorte beklædningsbrædder, men over vindueskarmen? Altså mellem brædder og isolering/vindpap.
Eller mener du at den sættes fast på det sorte beklædningsbræt hvorefter profillisten sættes udover zlisten?

Det jeg mener er at hvis du ser på billedet af z listen i linket så skal den lodrette side uden drypkant op under det beklædnings bræt som er oven over din indfatning, den del med drypkanten skal gå ud over indfatningen. På den måde bliver vand fra facaden oven over vinduet ledt væk fra fugen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere