Skumbølgeklodser

Hej,

Det gamle tætningsmateriale mellem tagsten og skotrende trænger til udskiftning, men kan ikke finde den rigtige størrelse af skumbølgeklodser. Afstanden mellem bølgetop til bølgetop er 200mm og højde er 60/70mm. Dem som kommer nærmest er Cembrit B9 skumbølgeklods som er 177mm mellem bølgetop og med en højde 66mm. Mit spørgsmål er om de kan bruges eller om der finde nogle andre som passer bedre i størrelsen?    
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Man kan ikke få bølge klodser som passer perfekt. Afstanden varierer jo med forskellig tag hældning. 
Man kan bruge skum tætnings kiler tryk for LINK
De er skårne med rille så de kan forme sig efter bølgerne. Hvis du vil beskytte mod f.eks. husmår kan du sætte plast fugle gitter på samtidig med altså ligge ved siden af. Begge dele kræver at tagplader løsnes

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar Erik,

Nu er det ikke tagplader jeg har, men betontagsten, ved ikke om det gør nogen forskel ifht. din beskrevne fremgangmåde og hvilke tætningskiler som kan/skal anvendes? 
Normalt, så sætter man et uventileret fuglegitter, på kantlægten. Er der undertag på? 
Nej, det er ikke undertag på. Det er understrøget betontegl.
KVN skrev den 03-02-2022 08:23:27

Tak for svar Erik,

Nu er det ikke tagplader jeg har, men betontagsten, ved ikke om det gør nogen forskel ifht. din beskrevne fremgangmåde og hvilke tætningskiler som kan/skal anvendes? 

Typen af kile er rimelig generisk, man også bruger samme type ved sideinddækninger på Velux vinduer hvor det ligesom ved skotrender anses for at være en sliddel. Lignende kiler anvendes også ved undertagsgennemføringer til aftræk og lignende - eksempel på anvendelse her (side 15). Man fjerner den gamle liste og rengør underlaget (evt. affedtning med sprit eller acetone hvis materialet kan tåle det) så listen kan hæfte ordentligt, herefter monteres den nye liste og tilskæres med hobbykniv/saks så højden passer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
De kiler jeg har set ved Velux er snittet så de lettere tilpasser sig tagsten

ev elmand skrev den 03-02-2022 10:37:42

De kiler jeg har set ved Velux er snittet så de lettere tilpasser sig tagsten

Det er også det der er vist i montageguiden på linket, her vises også at den tilskæres efter behov ift overtagets profilering.

/BOFH

På Velux montage tegning ses snittene, men den jeg har Link til ses snittene ikke. Om der er 2 slags skal være usagt. 

ev elmand skrev den 03-02-2022 16:24:22

På Velux montage tegning ses snittene, men den jeg har Link til ses snittene ikke. Om der er 2 slags skal være usagt. 

De sidste jeg har arbejdet med var asfalt-behandlede og uden slidser, der var man nødt til at skære dem til, udfordringen er at de godt kan løfte eg tagsten så de ikke har fast anlæg.

/BOFH

Tror at Velux har indført “snittene” inden for de sidste par år.
Det er væsentligt lettere at tilpasse når der er “snit”.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis