Automatsikring slog en enkelt gang uden kendt grund

Hej,

Jeg har brug for jeres hjælp/erfaring her. En automatsikring (C13) på en fase til to børneværelser slog mens en enkelt loftslampe med en LED var tændt. Den var allerede tændt, og sikring slog ikke fordi den lige blev tændt. Intet andet var tændt. Hvert værelse har en stikkontakt med en usb transformer i. 

Sikring har ikke slået igen siden (2 dage nu). Jeg har målt modstanden på gruppen ved sikringen til ca. 1.4 MOhm når alle kontakter er åbne. Det passer meget godt med modstanden på omkring 2.4 MOhm over de  to parallelforbundne usb transformere.

Kan en automatsikring slå uden grund (den er 2 år gammel)? Min frygt er jo at der er en gnaver som har haft fat i en ledning. Så forhåbentligt er det bare en fejl på sikringen.   

MVH Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du være sikker kan du så en elektriker ud og måle (megge) din installation igennem.
Måling med et ohm meter, vil ikke give et billede af en begyndende kortslutning.
Hvilket fabrikat er automatsikringen, de billige har jeg ikke hørt de bedste omtaler af.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke noget problem. Og det kan ikke altid forklares lige med det samme.
I det gamle reglement stod at man kun må skifte sikring 1 gang hvis den springer med det samme igen skal der fejlfindes.
Jeg kender ikke ordlyden i de nye standarder, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det står Bek 1082 som ligger frit på nettet bl.a. på retsinformation 
§ 81. Smeltesikringer, automatsikringer eller maksimalafbrydere til overstrømsbeskyttelse må kun udskiftes eller genindkobles én gang manuelt efter overbrænding eller automatisk udkobling.
Stk. 2. Sker der igen sikringsoverbrænding eller automatisk udkobling, skal fejl fjernes, før der foretages yderligere genindkobling.
Tak for svarene! Der er ikke sket flere udkoblinger siden. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis