Hej,
Af nysgerrighed: Det er blevet populært at bygge huse med en vægbeklædning bestående af lodrette trælister, typisk ca 50mm brede og med en væsentlig afstand (måske 10mm) til den næste liste. Dvs der er IKKE noget overlap. Det ser efter min mening meget æstetisk ud. Dvs slagregn og vind vil helt naturligt piske ind i mellemrummene, og dermed skal der derinde være en form for barriere som er vandtæt, vindtæt og holdbar.
Jeg var hos Stark i dag for at snakke om emnet og de siger man typisk pakker HELE huset ind i fx cembrit cementplader som skaber selve klimaskærmen og listerne som sættes udenpå er REN æstetik og intet andet - de har absolut ingen teknisk funktion. For mig lyder det som lidt dobbeltkonfekt, gå med livrem og seler. Stark eksperten medgav at en vindspærre som banevare slet ikke kan klare alle de tæv og tæsk som den bliver udsat for gennem mange år når selve den yderste skal er halvåben (lodrette lister).
Spørgsmål: Findes der ikke en lettere eller nemmere klimaskærm som er holdbar og robust i stedet for cementplader?
Lucas
When the going gets tough, the tough get going.