Isolering ved strøer = FUGT?

Hej folkens

Jeg skal bruge lidt gode råd.

I vores hus fra 1978 er pejsestuen nedsænket ca 15 cm fra resten af huset, og det giver issues med at gulvet derned bliver ekstremt kold her i vinter månederne. 
Så vi ser derfor efter en, prisbevist, måde at efterisolere det på. Vores tanke er at få lagt strøer og så isolations materiale mellem strøerne, og dermed hæve hel gulvet op til samme niveau som resten af huset. Men kan forstå at det måske kan give problemer i forhold til fugt fra betonen?

Lige nu består gulvet af:
Slidbeton og fundament derunder
Oprindelige fliser som har ligget der i 50 år
Selvlevilerende spartel
Vinyl klik gulv

Kan læse mig til at vi måske slipper uden om fugt issues hvis vi "nøjes" med 50 mm isolering, men kunne man vælge andre materialer end glasuld som ville kunne tillad mere isolering?

De bedste hilsner
Kristoffer

Mvh

Kristoffer
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit problem ligger i de to potentielle dampspærrer i din konstruktion, alternativt ingen dampspærre hvis klinkelaget ikke er tæt.

Går du ned til slidlaget, monterer dampspærre herpå (og op langs væggene), kan du lægge strøer og isolere mellem disse. Så er du nede på én tæt dampspærre. 
Hvilken slutbelægning skal der afsluttes med? Synes det er oplagt at lave et spånplade gulv ovenpå trykfast isolering.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Klikgulvet bliver pillet op og skal lægges igen,
Så tanken vil se sådan her ud.
Slidbeton
Fliser
Selvlevilerende spartal
Strøer og isolering
Spångulvplade
Klikgulv

Mvh

Kristoffer
Hvorfor ikke bruge EPS så du kan få maksimal isolering? Med strøgulvskonstruktion får du kun 50/75 mm ned.
Eksempel på opbygning her.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Altså så lægger man “bare” de her flamingo/EPS plader og så et spånpladegulv oven på, og så dampspær og klikgulv?

Kan man beskære eps blokkene?

Mvh

Kristoffer
Ja, trykfast flamingo (250). Du kan save dem til med alm håndsav eller en varmekniv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også