Maling af gummi/plastbelægning i badeværelse

Jeg har et hus i Sverige, hvor i væggene i badeværelset er beklædt med et eller andet gummi/plastik-agtigt. Dette er i en kedelig brun farve og desuden lettere slidt og jordslået.
Kan det lade sig gøre at få maling til at hænge ved dette underlag?
Hvordan? og hvilken slags maling?
smile :?:
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om det er vinyl du har på væggene. Ofte er det "svejst" sammen i samlingerne og blev meget brugt i 70' erne.

Det som slår mig er at du skriver at det er jordslået, der tror jeg nok at jeg ville betænke mig ved at male ovenpå, af frygt for at få det til at sprede sig.

mvh.

Trine
At det er jordslået kan kun betyde at væggen ikke er ordentlig isoleret. Du bør rive vinylen af, og etablere indvendig isolering, evt med "varmplade vægge", som er gipsplade med flamingobagside. Eller hvad med stafbrædder som panelbeklædning-rigtigt svensk.

klassikeren
Jeg kan lige tilføje at det ikke er muligt at beklæde væggene med noget der er tykkere, da badeværelset i forvejen er en "skotøjsæske" :lol: i størrelse (har muligvis tidligere været spisekammer).
Det jordslåede tror jeg stammer fra våde håndklæder, da det ved knagerne det er galt.
Netop derfor. Er der ikke tilstrækkelig isolering, vil væggen være kold. Er der fugtig luft på indersiden, vil den, når den møder den kolde væg, kondensere til vand, der så senere bliver til mug. Alternativt må du øge temperaturen, og ventilationen.

klassikeren
Hej

Du kan godt male din gummiagtige beklædning.
Først rengøres der meget grundigt med grundrens, derefter afkalkes der meget grundigt, og efter skylles med rent vand.
Til sidst, bruger du rodalon, i en næsten koncentreret opløsning, vask væggene med en klud eller svamp, og lad tørre, uden at foretage dig andet.
Så bruger du en hæftegrunder, (skal være med opløsningsmidler), det er en maling som hæfter på alt (næsten)
Som slutmaling vil jeg helt klart anbefale en vandig maling, med forholdsvis høj glans (minimum glans 40).
Lad badeværelset "hvile" i ca. 4-7 dage, så får du en robust og holdbar overflade.
Ca. hver 1/2 år (afh. af brug) vaskes væggene med rodalon.

Colormann
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også