Udskiftning af vægfliser på badeværelse - Please hjælp:)

Jeg vil så gerne gøre det selv…

Vi har et stort 70ér hus, hvor jeg gerne vil friske badeværelset op. Min tanke er at de gamle orange! 70’er fliser på vægen fjernes og der sættes nye op i bruseniche og ved badekar, mens resterende vægefuldsparteles (vådrum spartel?) og der sættes filt op. Jeg har IKKE tænkt mig at gøre noget ved gulvet (er skiftet tidligere før vi overtog, øjensynligt i forbindelse med en rør skade. Valget af fliserne på gulvet, ligner det at det er sket i start 90’erne.)
Det jeg håber på, nogle i dette forum kan hjælpe mig med, er følgende:
  • Må man selv skifte fliser på væggene i et badeværelse?
  • Skal jeg etablere en vådrumsmembran under vægfliserne
  • Kan man gøre dette uden også at skulle skifte gulvet (overgang mellem gulv/væg?)
  • Hvis fliserne sættes oven på de eksisterende – vådrumsmembran?
Jeg vil virkelig gerne prøve selv at sætte fliser op, men er nervøs for om det er gør det selv arbejde, hvis der skal etableres en vådrumsmembran.  Håber rigtig meget på et par gode input.
1000tak på forhånd.
En kontormus, der elsker gør det selv arbejde😊
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  • Må man selv skifte fliser på væggene i et badeværelse - ja
  • Skal jeg etablere en vådrumsmembran under vægfliserne - Hvis væg og gulv er beton, så SKAL du ikke etablere membran i et alm. enfamilieshus, og har du ikke haft problemer med vand i tilstødende lokaler så er det nok lige meget (og gulvet er vigtigere i den sammenhæng). Men det er den mindst svære operation i dit projekt. Det eneste du skal tænke på, er at undgå at membranen bliver for "klumpet" når du stryger den på. Det svære for mig er at lave en pæn gummifuge i alle hjørner - den skal du ikke springe over - Revnede fuger ender altid som en K2 i tilstandsrapport
  • Kan man gøre dette uden også at skulle skifte gulvet (overgang mellem gulv/væg?) - Alt andet lige -- Ja, men bank evt fliserne af med hammer og mejsel, så du kan være lidt forsigtig i overgangen.
  • Hvis fliserne sættes oven på de eksisterende – vådrumsmembran? Lad være!

Mvh Troels
Jeg takker mange gange for hjælpen. Går igang med at se you-tube om jeg tør begive mig ud i projektet og udvide mine gør det selv erfaringer🤔😀

Beton eller murstens vægge på terrændæk ( uden etager nedenunder ) kræver ikke membran. 
Det er i øvrigt ligegyldig hvis man kun skifter væg fliser, så kan membran ikke laves så den hjælper noget som helst.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
“Det er i øvrigt ligegyldig hvis man kun skifter væg fliser, så kan membran ikke laves så den hjælper noget som helst.“ 

Vil set så sige, at jeg ikke kun kan skifte vægfliserne?
Kunne et alternativ være at sætte fliserne ovenpå de eksisterende fliser?
Annonce
Selvfølgelig kan du skifte fliserne. Det Erik skriver er at du ikke behøver at bruge membran, hvis væggen er af beton eller mursten. Så tag fliserne ned og sæt nye op. 

fase
En mulighed kunne også være at gøre noget noget lidt mere moderne istedet for fliser, og jer tænker jeg på microcement som blot skal sættes uden på eksisterende fliser og er 100 % vandtæt jeg har selv lige bestil til mit eget badeværelse og skal i gang i løbet af et på uger.... du kan finde en del.billeder af mulighederne med Microcement hvis du googler det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også