Bygge indmuret sæbehylde op ad bagvæg - hvordan

Hej

Jeg er i gang med at renovere badeværelse. Jeg kunne godt tænke mig en lang indmuret sæbehylde langs væggene i brusenichen. Noget ala denne her:

Hylden skal være langs den væg som kuglepennen peger på:

Væggen ser sådan ud i virkeligheden:

Hvordan ville I bygge muren op. Jeg tænker lecablokke fre lerjorden op i niveauet til murpappen. Så mur pap. Derefter multiblokke resten af vejen op. Lyder det fornuftig?
Hvilken mørtel skal man bruge til henholdsvis lecablokkene og multiblokkene og hvordan skal de forankres til de to sidemure samt bagmuren?
Kan man få sæbehylde til at gå helt ud til sidemurene og I så hvad, hvad skal tegloverliggeren støtte sig på? Skal man så hugge ind i de eksisterende sidemure? Eller er ser bedre at sætte en lille multiblok i hver side og så lægge overliggeren på denne?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo ikke en bærende væg du er ved at bygge. Kan du ikke bare lime f.eks. 50 mm multiblokke direkte på væggen?

Med venlig hilsen

Anders

Er det nok? Skal de ikke stå på noget? Jeg kan også isolere gulvet med flamingoplader og så ligge en strimmel murpap på flamingoen og bygge op med multiplader derfra.
Jeg ville vente til gulvet var lavet og så stille multiblokke på gulvet i stedet for at lave den nu og lime de andre på ovenover. Hvis de er limet på væggen, løber de ingen steder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvor tyk er væggen og hvad er der på den anden side. Er det muligt at skære ud i væggen så du ikke tager plads i bruseniche.
Ellers enig i at det kan limes på væggen da den ser ret jævn ud. Det er lettest at gøre efter beton er støbt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg tror ikke at væggen er tyk nok, til at der kan skæres en hylde ud.
Hvordan kan jeg støbe gulvet først. Jeg satser på at bruge et unidrain linjeafløb, der monteres på bagvæggen, samt i venstre side, hvilket vil blive i den side, hvor jeg opbygger sæbehylden.
Hvordan ville i støbe i venstre side, der hvor sæbehylden skal bygges ovenpå, så der stadig er plads til unidrainen? Og hvor skal randisoleringen være?
Rand isolering foregår i terrændæk, altså i beton pladen under fliselaget. Den skal skæres væk på de steder hvor den er i vejen for unidrain, kloakafløb, og vandrør .
Du skal betragte din sæbehylde som en ekstra væg tykkelse, så længde på unidrain skal tilpasses efter det. Efter opsætning af væg til sæbehylde skal der vådrums sikres uden på denne efter de almindelige standarder. Altså strimler i hjørner ved gulv og vægge m.m. 
Jeg har ikke set det system som du viser, men blot set unidrain monteret og ned støbt på 1 side. Der medfølger vinkelbeslag til at fastholde unidrain i rette position under støbearbejde. Dette beslag fjernes når beton er hærdet lidt.
Vil fastholde konstruktionen som din tegning viser så er det sikkert nemmere at lime "sæbehylde væggen " fast inden støbning. I det tilfælde må randisolering gerne støde op imod de plader du limer på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis