Fastgørelse af pex-i-pex under flamingo

Starter selvfølgelig med en fejl i overskriften. Pex rør-i-rør skulle der have stået.

Vores VVS'er har lagt sig med en slem omgang Corona, lige i starten af den periode jeg har taget to ugers ferie for at bringe vores badeværelsesprojekt frem til et punkt hvor der kan støbes. Han smed 50m pex rør-i-rør af i carporten og skrev en SMS om at jeg bare kunne trække til det kolde vand selv, inden flamingoen og rionettet kommer på. Siden da har hans telefon været slukket og svarer ikke på emails.
Mureren har afsat tid til at komme og støbe og afrette, så kan ikke rigtig vente på at vores VVS kommer ud af sengen igen. Hvordan fastgør jeg de her rør-i-rør ordentligt? Jeg kan selvfølgelig godt klippe dem af i overmål og trække dem hen i nærheden af hvor de skal installeres, men det virker lidt som ren kaos at holde styr på om de bliver hvor de skal.

To skal op langs en væg til henholdsvis vaskesøjle og indbygningscisterne. Dem kan jeg for så vidt sætte en bøjle på, så de bliver ved væggen. Et skal op midt i rummet hvor der kommer to letbetonvægge og laver et indhak til en vask, dét aner jeg ikke hvordan skal blive på sin plads indtil der er skåret ud i flamingo.
Endelig skal det sidste op til bruserarmatur. Skal det allerede rilles ind nede fra gruslaget af, eller skal det først rilles ind senere oppe i "lagene"?
De udgår fra et hjørne, hvor der skal være et "teknikskab", men har slet ikke fået aftalt hvor i hjørnet fordelerrøret skal være. Skal jeg bare give rigeligt med længde så der er plads til at justere?

På forhånd mange tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg jo ikke hvor hårdt din VVS´er ramt af coronaen, men er det ikke muligt for ham lige at give dig nogle oplysninger om hvordan du skal løse opgaven. 
Jeg har selv haft en del kollegaer der har været ramt, men de alle har da haft mulighed for - og lyst til - at give nogle oplysninger hvis man har haft brug for det.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ikke helt ung, så åbenbart nok til at han har lukket helt ned for kontakt. 

Satser på at der er en generel metode, som et er til at følge. Det er desværre eneste punkt af husrenovering jeg aldrig har været igennem før.
Nu er det heldigvis ikke raketvidenskab. 
Du skal have fat i nogle bøjler, bukkefix hedder de vist, som kan give rørene en bøjning fra vandret til lodret.
Rørene der skal gå op ved kommende skillevæg kan fat gøres til en stump tentorstål e.l.
De der skal rilles ind kan du hugge lidt groft ud til så de er plan med væggen inden de kommer over gulvhøjde. Resten af rillerne til ex bruser kan du vente med.
Undgå så vidt muligt at deformere yderrøret.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Mange tak Kermit! Det var selvfølgelig et bukkefix jeg var ude efter, giver meget bedre mening hvordan bøjningerne kan styres så og fastgørelse af det frithængende rør bliver også meget nemmere.

Ville I både bruge bukkefix til vandret -> lodret og vandret->vandret 90 grader drej?
Jeg mener ikke man kan bruge bukkefix uden på yderrøret. 
Du riller det ind både op til bruser, toilet og håndvask. Der hvor riller er kan et søm eller skrue skråt ind godt holde det på plads. Ellers 2 skruer / søm  med et stykke ståltråd imellem
Når du er i tvivl ved fordeler kan du undlade at støbe lige der, så kan rørene flyttes lidt når fordeler kommer. Det er bedst at få dem monteret i fordeler før den endelige støbning. 
Der hvor du skal side i en kommende væg stikker du et stykke armerings jern i flamingo og binder rør fast til denne. Armerings jern fjernes få timer efter støbning. 
Bruser sidder maks 110 cm oppe ( varm og kold vand )
Håndvask kommer i vægdåser under vask i 50 cm højde ( Varm og kold vand ) 
Er det væghængt toilet skal det ind i ca. 110 cm højde men røret skal være ca. 30 cm længer da det skal gå ind i cisternen. ( kold vand ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis