Erfaring med skamowall til Kælderb

Hej.
Vi skal i gang med at renoverer vores kælder og overvejer at smide skamowall på alle de udvendige vægge. Er der nogen herinde som har erfaring med skamowall plader? 
Mvh
Nis
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har beklædt kældervægge med Ytong Multipor, som minder om Skamowall. Rent isoleringsmæssigt matcher de to produkter og ingen tvivl om, at det virker rigtig godt! Så det kan anbefales at beklæde med ét af produkterne.

Forskellene er:
Multipor koster cirka halvdelen af Skamowall, hvilket var årsagen til at jeg valgte det. Skamowall ville have kostet ca. 25000 kr. i materialer i vores 15 kvm kælderværelse. Multipor kostede omkring 12k.

Men hvad jeg ikke vidste før er, at Multipor er meget blødt/porøst. Skamowall er hårdt og skruefast, så det er en stor fordel. Man spartler med armeringsnet på Multipor, hvilket øger styrken, men det er stadig skrøbeligt og tunge ting skal skrues fast hele vejen ind i bagvæggen.

Så hav det med i overvejelserne. Der er mange penge at spare, hvis skruefasthed ikke er afgørende.

Mvh. AllanE
Tak for svar Allan.

Hvordan afsluttede du mod gulvet? Der står den skal hæves 5 mm over gulvet. Jeg overvejer at sætte fodlister af træ på skamo pladerne. Vi har generelt ikke problem med fugt i kælderen og holder en ventileret og opvarmet. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De skal stå på en rulle af noget specielt isoleringsstrimmel fra samme producent (vigtigt at bruge det rigtige). Det svarer meget godt til 5 mm.

Jeg ville gerne undgå fodlister og har i første omgang bare lagt tæppe på, som er lidt over 1 cm. tykt. Det skjuler isoleringsstrimlen, men det var svært at skære det så snært på. Så jeg ved ikke om jeg ender med at smide en liste på, når støvsugeren med tiden har revet lidt i tæppet. Det må tiden vise.

Hvis du skal have fodlister, så er det nok smartest at bruge plastik. Organisk materiale (som træ) giver risiko for skimmel. Og netop ved gulvet og overgangen til væggen er der relativt koldt (medmindre du har isoleret nedad), så der er risiko for fugt fra kondens.

Mvh. AllanE
Jeg tror ikke de der skamowall skal på sådan en isoleringsstrimmel. De skal vidst bare have 5 mm luft til gulvet. Plastik fodlister er en god ide. 
tak for hjælpen. 
AllanE skrev den 01-02-2022 14:31:04

De skal stå på en rulle af noget specielt isoleringsstrimmel fra samme producent (vigtigt at bruge det rigtige). Det svarer meget godt til 5 mm.

Jeg ville gerne undgå fodlister og har i første omgang bare lagt tæppe på, som er lidt over 1 cm. tykt. Det skjuler isoleringsstrimlen, men det var svært at skære det så snært på. Så jeg ved ikke om jeg ender med at smide en liste på, når støvsugeren med tiden har revet lidt i tæppet. Det må tiden vise.

Hvis du skal have fodlister, så er det nok smartest at bruge plastik. Organisk materiale (som træ) giver risiko for skimmel. Og netop ved gulvet og overgangen til væggen er der relativt koldt (medmindre du har isoleret nedad), så der er risiko for fugt fra kondens.

 Hej Allan. 

Jeg er i fuld gang med at sætte skamowall op og et spørgsmål har meldt sig. Hvordan har du afsluttet i hjørner og mod loft. Normalt ville jeg jo afslutte med en gummifuge, men det er ligesom ikke rigtig ideelt til dette produkt eller hvad. Hvad gjorde du? 

Mvh Nis 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har betonloft i kælderen, så jeg satte dem så tæt på loftet som muligt og spartlede til sidst helt op. Det har holdt fint indtil videre.

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 25-07-2022 09:16:38

Jeg har betonloft i kælderen, så jeg satte dem så tæt på loftet som muligt og spartlede til sidst helt op. Det har holdt fint indtil videre.

 Hvad med de indvendige hjørner? Her ville jeg normalt afsluttet med en gummifuge inden maling, men det virker nok ikke her med silikatmaling. Gjorde du noget her? 

Nej, jeg fugede ikke. Enig i at man normalt gør det, men de to lag forskellige spartelmasser dækkede tilstrækkeligt. Jeg gætter på, at de bløde Multipor-plader tager de evt. vibrationer, som ellers ville få et hjørne til at revne. Jeg ved ikke om det er anderledes med de hårdere Skamowall. Men silikat/kalkmalingen vil formentlig ikke kunne hæfte på det, så jeg ville lade være.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også