Speciallæger

Jeg skulle bestille en tid hos en speciallæge, for noget som min egen læge ikke kunne klare.

Da jeg kom gennem tlf. køen fik jeg besked om, at jeg kunne få en tid i slutningen af marts, d.v.s. om 2 måneder!   
Hvorfor tror speciallæger, at man har en krystalkugle? Tingene når måske at gå i orden af sig selv.
Jeg prøver videre i morgen hos nogle af de andre på listen, dog uden at have det store håb.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
…“Hvis man venter længe nok løser de fleste problemer sig selv…”
Nogle gange skulle man tro at vores sundhedsvæsen arbejdede efter dén sætning! Især de seneste to år under corona, da håber jeg ikke for min værste fjende, at vedkommende får brug for sundhedsvæsenet!   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

1: Personalet er ganske enkelt ikke er til rådighed. De har enten forladt faget eller søgt ansættelse i det private.
2: Sygeplejerskerne vil ikke mere arbejde under de nuværende betingelser.
3: Regeringen har nedsat en kommission der skal undersøge efterslæbet i de kvindedominerede fag i det offentlige - også kaldet en syltekrukke. Præcis som de har gjort i de sidste årtier.

... men ellers har I ret: Det krævet et godt helbred at benytte det danske sundhedsvæsen.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja det er tiltider et forunderligt system, i Randers er der 6 overlæger, der ikke synes de har fortjent de 10000 kr for coronaindsatsen, som de hver er tildelt. (de synes at andre i systemet har knoklet hårde, og burde have pengene)
Men de kan ikke bare sådan lige sende pengene retur, men skal spørge deres faglige organisation om lov.

Vi prøver igen, i morgen --
Nej - det er region Midt Jylland der egenrådigt har bestemt hvordan puljen skal fordeles. De faglige organisationer er ikke blevet spurgt.

Regionsformanden i region Midt Jylland er Anders Kühnau (A). Rigtigt gættet - selv samme person der var chefforhandler for regionerne under den seneste sygeplejestrejke hvor samtlige krav blev afvist grundet økonomien.

Om regionsformanden havde kalkuleret med et regeringsindgreb i sygeplejekonflikten står for egen regning, men det er uomtvisteligt at Anders Kühnau har gode kontakter i regeringen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ikke ifølge dagens avis
"Systemet er for stift, når overlægerne i Randers ikke selv kan bestemme, om de vil returnere deres bonus men skal spørge deres faglige organisation om lov, fordi aftalen om fordeling af den statslige milliard er indgået med 27 organisationer, heriblandt Foreningen af Speciallæger."

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Den statslige bonus pulje omfattede samtlige ansatte i hospitalsvæsenet, men fordelingen var ikke specificeret fra regeringens side. Det afgjorde region Midt Jylland egenrådigt. De andre regioner har tilsyneladende været mere lydhører.

At der stadig er iskold luft mellem chefforhandleren og DSR (Dansk Sygepleje Råd) står også for egen regning, men er nogen af jer pårørende til en sygeplejerske vil I ikke være i tvivl.

De 6 overlæger fra Randers der har stået frem har for længst indset problemet, og de er ikke de eneste.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
For at give et eksempel på hvordan Region Midtjyllands udregnede kriteriet for bonus efter aftalen med DSR blev indgået. Bonussen var en bufferpulje til åbenlyse uhensigtsmæssigheder, men regionen afviste at lade rådighedsvagter indgå.

Medarbejderne på et afsnit skal i gennemsnit have 40 timers aften-, nat- eller weekendarbejde på en måned for at få en bonus på Kr.10.000, men rådighedsvagter negligerede regionen, så 323 operations- og anæstesisygeplejersker fra Aarhus Universitetshospital (AUH) blev forbigået, da Region Midtjylland fordelte sin del af vinterpakken på en milliard kroner.

Rådighedsvagt betyder, at sygeplejerskerne skal være klar ved akutte og livstruende situationer og operationer, men kan slappe af mellem opkaldene fra alarmtelefonen og sove lidt med tøjet på og skal være fremme inden for 2 minutter.

Samtidig har unge portører uden uddannelse der har jobbet i et sabbatår, fået kr.10.000 i fastholdelsestillæg af region Midtjylland.

En anæstesisygeplejerske er en 2-årig specialuddannelse til autoriserede sygeplejersker med mindst 2 års klinisk erfaring. Samme uddannelsesniveau og krav opfylder også alle intensivsygeplejersker. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der var jo også en helt lavpraktisk løsning på deres problem med at tilbagebetale de penge de ikke vil ha' som går uden om regionen.
Send en chek (eller en papkasse med kontanter) til sygeplejerskernes fagforening, så kan de sikkert både hurtigt nemt fordele pengene til de der trænger mest blandt deres medlemmer.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Helt så enkelt er det ikke PinkHenrik. Hvis du lægger øret til vandrørene, vil du opdage at metoden tager sygeplejerskerne skarpt afstand fra. Det er ikke et spørgsmål om en øjeblikkelig kompensation, men et strukturelt problem der skal løses hvis illusionen om et offentligt sygehusvæsen skal opretholdes.

Lige nu bliver ca. 47% af de opslåede sygeplejestillinger ikke besat af ansøger med de rette kvalifikationer. Hvor er sygeplejerskerne forsvundet hen? De bliver i stigende grad ansat i private vikarbureauer med væsentlig bedre løn- og arbejdsvilkår.  

Anders Kühnau er en typisk djøffer. Så længe normeringen går op, har han ingen forståelse for om personalet har de rette kompetencer for at løfte opgaven i specialet.

For at sætte sagen på spidsen: Hvis du bliver indlagt på et sygehus med et brud i et led som ofte forekommer, hvor vil du så helst behandles? På en ortopædisk afdeling eller afdelingen for tropesygdomme? 

Bemærk særligt at det er lægerne der diagnosticere og fastlægger behandlingen, og det er sygeplejerskerne der udfører behandlingen. Det kræver et tæt samarbejde hvor fagligheden skal være optimal.  

Det er de faggruppe vi som patient møder, men der er også andre faggrupper der spiller en lige så stor rolle. Dem ser vi som patient bare ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mit forslag var bestemt ikke for at nedgøre sygeplejerskernes situation og jeg anerkender fuldt ud at det ligner en "tak-for-sidst" i forhold til sygepleje konflikten.
Det handlede mere om det groteske i at læger ikke kan slippe for deres "mer-løn" selvom de gerne vil afstå den til fordel for andre grupper.
Så var min tanke: Tag dog imod pengene og brug dem så på "godgørende formål".
Så slipper de for det åbenbart håbløse bureaukrati som de ikke kan trænge igennem, og løser det akutte problem at de modtager nogle penge, som de ikke føler de burde have.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis