Kondens på kolde vægge

Hej LDS

Jeg er i gang med at renovere et anneks af ældre dato, og er løbet ind i fugtproblemer. Indvendigt har der været opsat træplader på træskelet. Dette var godt muggent.

Jeg har malet med bygningsasfalt i et forsøg på at opdæmme fugten (det siger lidt om ambitionsniveauet). Men det indikerer meget godt, hvor væggen er fugtig/våd - eller i hvert fald har været fugtig i perioder. Umiddelbart lader der dog ikke til at være tale om opstigende fugt fra fundamentet eller lignende, men derimod kondens. I øjeblikket er selve fundamentet cirka 8 grader, mens de nederste mursten er cirka 8-10 grader. Umiddelbart passer det meget godt med beregninger på dugpunkt ud fra den relative luftfugtighed og temperatur i rummet. Der er murpap mellem fundament og væg hele vejen rundt.

Lidt mere info:
  • Mur med dør (gavl): Et enkelt lag mursten. Der er plads til 50mm multiplade indvendigt (svarer nogenlunde til det gamle træskelet).
  • Mur til højre: 2 lag mursten og muligvis et lille hulrum på max 5 cm (vurderet ud fra opmåling - har ikke haft en sten ude). Hvis der er hulrum, er der med al sandsynlighed ikke hulmursisoleret.
  • Mur til venstre: 2 lag mursten og sandsynligvis intet hulrum.
  • Der er i dag ikke nogen varmekilde i denne del af annekset.
  • Udvendig isolering virker ikke som en praktisk løsning, fordi annekset står helt op til skel, har begrænset tagudhæng i gavlen, en eksisterende terrasse osv., men det burde nok kunne lade sig gøre at isolere gavlen, hvis der ikke var andre muligheder.
Den oprindelige tanke var at fjerne al løs mørtel, sætte tynde multiplader op i gavlen, pudse op igen efter bedste evne og male, men det er mere fugtigt end jeg er bekvemt med.

Så hvad søren gør jeg?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal jo finde kilden til kondensen, og så eliminere den.
I dit nævnte tilfælde har du jo nok fundet den, varm luft med vis luftfugtighed køles ned på en overflade, her kondenserer den. Resultatet er mug etc.

Isolering så temperaturen på den indvendige væg hæves er den gængse metode. Men kræver naturligvis opvarmning af lokalet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
bredker skrev den 31-01-2022 05:41:23

ser mere ud som om der mangler pap under nederste skifte , så det er soklen der trækker fugt op fra

Som nævnt er der pap hele vejen rundt (man kan ane det på billedet taget tæt på murværket), men det er selvfølgelig ikke til at sige, hvilken stand det er i under selve stenene.

Hvordan kan jeg komme kondens vs. opstigende fugt nærmere?

Nemt skrev den 31-01-2022 07:46:18

Har ikke selv prøvet det, men tænker at man måske kunne lave en boreprøve under og over pappet, og så måle fugtighed i de to prøver, specielt i materialet hentet f.eks. 3-10 cm inde i muren. Det kan f.eks gøres ved at veje det før og efter tørring(derved vejes kun fugten så man ikke har nødig at kompensere for forskellig vægtfylde af de forskellige materialer).

Hvis fugtigheden er væsentlig forskellig tænker jeg at pappet standser opstigende fugt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det virker helt oplagt at købe en affugter. Den kan hurtigt sænke luftfugtigheden i rummet. Så vil fugten ikke sætte sig som dug eller vand på væggene. Har selv haft det samme problem. Købte en affugter og nu er problemet væk.
I kolde lokaler kan en normal affugter med kompresser ikke arbejde når rumtemperaturen er under 14 grader. Det kræver en affugter med et andet arbejdsprincip. De kaldes "Affugter med tørrotor", eller dessicant eller ... De har den store fordel at de kan arbejde effektivt helt ned til + 1 grad. Behøver kun at køre 1 eller 2 timer i døgnet hvis rummet er nogenlunde tæt. Kan stærkt anbefales.Meget billig og særdeles effektiv løsning.

Prøv det selv
Annonce
flaks skrev den 06-02-2022 20:25:38

Det virker helt oplagt at købe en affugter. Den kan hurtigt sænke luftfugtigheden i rummet. Så vil fugten ikke sætte sig som dug eller vand på væggene. Har selv haft det samme problem. Købte en affugter og nu er problemet væk.
I kolde lokaler kan en normal affugter med kompresser ikke arbejde når rumtemperaturen er under 14 grader. Det kræver en affugter med et andet arbejdsprincip. De kaldes "Affugter med tørrotor", eller dessicant eller ... De har den store fordel at de kan arbejde effektivt helt ned til + 1 grad. Behøver kun at køre 1 eller 2 timer i døgnet hvis rummet er nogenlunde tæt. Kan stærkt anbefales.Meget billig og særdeles effektiv løsning.

Jo, men det fjerner jo ikke den årsag der evt. er i bygningen.

Jeg synes det er vigtigt at finde årsagen først. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du tror at der kun er een årsag til fugten. Det er der IKKE. Fugten kommer fra gulvet og fra udeluften. En affugter fjerner fugten uanset hvor den kommer fra. Vi bruger også vores affugter til at tørre vasketøj. Effektiv i drift og billigere end en tørretumbler og mere skånsom mod tøjet. Der bør være mindst 1 affugter i alle hjem. Vi har 4 stk. så er vi fri for at flytte den fra rum til rum. 

Prøv det selv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også