Vaskemaskine sættes til flerpolet stik?

Hej

Jeg har fået ny vaskemaskine, men det eneste stik der er hvor den skal stå (gammelt badeværelse i kælderen) er en flerpolet fladstiksdåse. Min gamle maskine som stod i huset havde et flerpolet fladstik.
Så spørgsmålet er, kan jeg bruge en adaptor eller skal jeg have en elektriker til at lave ny el?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du bruger stikpropen igen , du skal bruge en fase  sort eller brun og nul lyseblå plus en jord gul/grøn

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Tak for svar.
Nu er det sådan at jeg er helt ukyndig i el arbejde, så faser og farver forstår jeg ikke rigtigt.
Mener du at jeg skal flytte selve stikket fra den gamle maskine, til den nye?
Jeg var nemlig lidt ude i denne løsning, da vi også skal have en tørretumbler, men måske er jeg helt galt på den?

Du klipper stikket af ledningen fra din nye vaskemaskine. Blå leder til 0, gul/grøn til jord og den sidste på een af de 3 ledige i det flade 5-benede stik.
Du kan også lave ”en adaptor’ af en stump 3-leder 1,5 mm2 ledning med jord, et schuko hun stik og dit 5-benede fladstik.

Søren O
Tak det lyder som det kan lade sig gøre.
vil løsningen dog fungere med de viste adaptorer, når nu jeg gerne vil have to maskiner sat til?
Nej, du skal have en adapter med splitter, fra den røde CEE, til flere udtag.

Som denne

Komfuradapteren du har fundet, er rigtig nok.

Elektronikteknikeren
Annonce
Takker mange gange for hjælpen, jeg håber at jeg kan få det til at virke :)
Adapterkabel og “Gregersens” splitter. Det er en lovlig løsning, men det ser da forfærdeligt ud.
Det rigtige vil være at få en elektrikker ud og udskifte den gamle stikkontakt med 2 (eller 3) Schuko stikkontakter.

Søren O
Ja, kønt bliver det ikke, men det en en midlertidig løsning, da vi om et års tid skal have vores kælder renoveret og have begge maskiner flyttet ud i et bryggers og så kan vi få lavet alt el samtidigt. Og heldigvis er det et kælder badeværelse vi ikke rigtig bruger.
Du skal lige være opmærksom på om “splitteren” er med “dansk jord”. I så fald passer den ikke til Schukostikkene på vaskemaskine og tørretumbler.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis