Fritstående overdækning

Hej

Jeg planlægger at lave en fritstående overdækning med åben listebeklædning på 2 sider og helt åbent på de to andre sider. Se vedlagte skitse
Taget er planlagt til termo plader med spær på den korte led.

Hvordan får jeg sådan en konstruktion sikret mod vridning i den danske blæst?
Jeg vil jo helst undgå for mange skråbånd.

Jeg foretrækker at sætte den op istøbte stolpefødder. Men hvis nedgravet stolper kan løse problemet, ville det også være ok.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden vindafstivning bør/skal du støbe de nedgravede stolper fast. Glem stolpefødder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Selvom det står i sko vil man kunne afstive det relativt diskret med noget kraftigt vinkeljern (ikke lavet til formålet men er galvaniseret og svejset i samlingen) i overgangen mellem stolper og rem/spær, det har jeg set brugt med succes på fritstående pergola.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kll: Jeg bemærker du helst vil undgå skråstivere, og da tegningen viser 7 stopler er det er rigeligt til at lave en solid pergola/overdækning hvis du laver det rigtigt fra start.

125x125mm trykket fyr graves ned i frostfri dybde (90cm). Sættes i lod og pakkes med tørbeton. Det danner en solid ramme der holder din tid ud. Husk at vende skærefladen op.  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hooker mig lige på, står med samme projekt til foråret.

Jeg regner med at lave listebeklædningen på indersiden - Det er primært den side vi kommer til at se på. 

Mvh Troels
Annonce
TRRA - Overvejede selv en H stolpe med listerne monteret i rillen. Dette er dog en lidt "svagere" stolpe og ikke i 125 mm om Rantzau foreslår.

Rantzau - Hvis jeg går efter ovenstående løsning med h-stolper. Har du et forslag til en forstærkning af konstruktionen med disse lidt svagere stolper. Jeg kan måske leve med et kryds i taget med hulbånd.
Hvordan vil du lave mellemrum mellem listerne med en h-stolpe? 

Mvh Troels
H-stolper er for spinkle. Det går til hegn, men ikke til en pergola/overdækning hvor toppen også vejer. Det bliver noget vakkelvorn daller værk.

Et kryds i taget som vindafstivning har ingen virkningen på de lodrette stolper. Det afstiver udelukkende taget mod deformering sideværts. De lodrette stolper skal vindafstives indbyrdes efter de gængse principper.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis