Philips Hue 12V spot

Jeg pønser på at udskifte mine 12V spots (GU5.2 fatning) til Philips Hue. Da Philips Hue anvender 230V og GU10 fatninger, skal jeg først som minimum have skiftet mine indbygningsspot til nogen med GU10 fatninger. Skal jeg ligeledes fjerne transformerne på loftet, og hvordan kan jeg se, om de ledninger der allerede er trukket tåler 230V? Ledningerne der er trukket ned til indbygningsspottene er de røde på billedet
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kablerne der skal gå ned til spotsene skal være min. 1,5 mm2 det kan jeg ikke se om de er, så det skal du først undersøge tænker dog at de skal skiftes, men  den transformer smider du væk da du jo selv skriver 230v spot DVS direkte på din afbryder GU10 spot 230v bruger ikke transformer
Tak for svaret. Jeg har taget et billede af kablet med en tommestok. Ledningen er ca. 0.7mm bred. Jeg kan ikke lave et tværsnit, men kan du ud fra det komme det nærmere, om hvorvidt de kan anvendes til 230V? Ledningen har fase og nul men ingen jord. 
Her er billedet. 
Det har ikke noget med tykkelsen på kablet at gøre, men kvadratet på selve kobberet inden i kablet, står der ikke noget tekst på kablet ??
Det liger siliconekabler. Jeg mindes ikke at de NØDVENDIGVIS altid er 1,5kvadrat, men måske jeg husker forkert! Det er godt nok mange år siden jeg sidst har trukket dem til spots!   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Hej igen

Nu har jeg fået verificeret at ledningen består af 2 ledere á 1,5mm2. Men må man godt bruge den til 230V spot selvom den ikke har jord?

Hvis ikke spottet kræver jord, er det OK.

fase
Tak Fabrin 😊
Ledningen skal fortsat være godkendt til 230 V, selvom det er 1,5 mm2.
Hvis kablet har 2 ledere á 1.5 kvadrat er det så ikke per automatik godkendt til 230V? Hvis ikke hvor finder jeg hvilke regler kablet skal overholde?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis