Strøgulv med gulvvarme - varmetab?

Hejsa
Vi har et gammelt gulv, som vi gerne skiftede ud med et nyt, med gulvvarme..
Jeg har talt med et utal af håndværkere. Tømrerne vil opbygge et gulv med strøer.
Men, giver det mening?
Nuværende er et betondæk, uden isolering under (måske 20mm flamingo under, men det er lidt uvist) .. herpå et lag mineraluld, strøer og parketgulv.

Ved et nyt strøgulv, må man vel max. Udlægge 75mm isolering, og 50mm ud mod kanten? Vil det ikke give et enormt stort varmetab? 
Jeg ville rigtig gerne slippe for at banke betondækket op og grave ud.. så jeg leder med lys og lygte efter alternativer! Andre forslag end strø-konstruktionen er selvfølgelig også velkomne.. (Jeg har kun ca. 12cm luft fra beton til underkant af gulv.)
(Jeg kender godt Træfakta 12 og et betonfrit terrændæk, men kan ikke finde nogen der vil udføre det) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er utilstrækkelig plads til isolering, med dagens teknologi kan det ikke lade sig gøre uden at få et stort varmetab, hvis der fandtes et mirakel-materiale ville alle bruge det. Sig endelig til hvis du finder det.

Tror du er nødt til at forlige dig med tanken om at det vil være nødvendigt at bryde dit betongulv op for at kunne lave en konstruktion der isolerer tilstrækkeligt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Er det helt gak, at opbygge svømmende gulv, ovenpå eksisterende klaplag,  med 120mm mx250-isolering (Lambda ca 34, mener jeg) og sporplader i xps/Eps?? 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja det er stadig ikke fornuftigt.

Du havde kunnet nå og fjerne al beton og understøbe mange meter væg med lecablokke siden du spurgte sidst ;-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu skriver du ikke noget om hvor stort rummet er og hvad det bruges til. Der er et varmetab ved mindre isolering, men du skal også lige kigge på udgifterne. Sparer du 1000kr om året i varme, men får en merudgift på 30k ved ombygningen, så ville jeg gerne "nøjes". Men kan du spare 5000kr om året og gøre hele arbejdet selv nu, så er det selvfølgelig bedre at få det gjort med det samme.

Har selv valgt den nemme løsning i et soveværelse, hvor der alligevel er begrænset varme forbrug, men var det en stue ville jeg ikke gøre det :)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det er 45kvm, stue/køkken..
Varmeforbrug på hele husets 150kvm, var omtrentligt 15000, per år (inden priserne gik amok)  huset er sokkel og facadeisoleret, samt har nye døre/vinduer..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

hmm.. Hvis jeg drømmer om let gulvvarme.. er det så et bud, at opbygge nyt terrændæk med 3-400mm eps under, støbt klaplag, og udlægge sporplader i træ/eps?
Eller er det tudetosset ikke "bare" at støbe det ind?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis du laver beton plade så er det "tudetosset"  at lægge sporplader over. 
Så det enten tung gulvvarme ( nogenlunde og i helårshus med jævn varmebehov)
Eller også hedder det let gulvvarme altså eps. med sporplader over ( hurtigere varmeregulering hvis der er solindfald eller brændeovns varme) 
Hvis du blander det får du stadig tung gulvvarme men med en dyrere løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik
Min hensigt var egentlig også at lave den betonfri løsning, men da rummet er lidt stort for mig, har jeg prøvet at finde håndværkere der ville udføre det.. det er simplethen ikke lykkedes mig!🤨

Ville I ikke spørge Tømrere, murere ad?
Alle jeg har forhørt mig hos, har insisteret på betonlag...

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis