Jernbanesveller som gulv

Jeg er ved at lave et drivhus og har skaffet nogle flotte gamle jernbanesveller jeg påtænker at lægge som gulv. Har savet dem til og de afgiver en duft af tjære som jeg ikke tænker er lækkert i et drivhus. Kan man gøre noget for at forsegle lugten ? og kan de egentlig udskille nogle skadelige stoffer i et lukket drivhus?

de skal bare bruges som gulv og afgrøderne er i seperate bede, så der er ingen mulighed for at de skulle kunne optage noget fra svellerne 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jernbane sveller er nok ikke det sundeste, det var en ret heftig imprægnering de har fået.
(skulle være creosot, en tjærelignende olie, som mistænkes for at være kræftfremkaldende og forårsage allergi og eksem )

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg synes det er en skæg tanke, det kunne sikkert se flot ud.. 
Samtidig mener jeg egentlig du selv besvarer det.. du ønsker at begrænse lugten fra svellerne. Ergo afgiver de stoffer. Du må ikke lade dine afgrøder vokse op i de dampe. 
Find en løsning med et gulv af egeplanker, endetræ, eller al mulig andet, bare ikke giftigt træ🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Seperate bede, mener du så kapilarkasser? jeg har selv mine tomater direkte i drivhusjorden, i bede i hver side. Men rødderne fra planterne kan både søge ud i haven og ind under gulvet som er i midten. De bede du laver skal være hermetisk afskåret fra jorden som har forbindelse til svellerne. Ellers er det no go..


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
og overvej så lige også , at der er en årsag til at de bliver betragtet som som miljøfarligt affald og derfor ulovlige at bruge
Og hvor var det lige toiletter blev tømt ud "i gamle dage" i togene? Ja, lige ned på skinnerne!

Og midten af svellerne har sjovt nok en sort stribe af smøreolie, diesel mv. For slet ikke at tænke på, at bremseklodserne i gamle dage formentlig har været med asbest.

  

Træd ikke på mine ledninger :o)
Kreosot er det mest kræftfremkaldende stof du kan finde! Og det er dine sveller gennemsølet med. Det er strengt forbudt at opbevare sveller, endsige anvende dem. Du er igang med at give dig selv en sygdom, der måtte være uhelbredelig. Desuden er dampe skadelig forbørn at indånde. Men du kan købe egesveller uden imprægnering. Prøv det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis