Brændeovn i kolonihave, røgrør igennem trævæg

Hej til alle jer kompetente lav det selv folk.

Jeg står og skal købe en brændeovn til min kolonihave.  Og ja vi må gerne have brændeovn i vores kolonihave.
Men så skal jeg jo også have en udendørs væg monteret stålskorsten, og dvs et røgrør som går igennem min trævæg.

For jeg ikke skal bestille noget forkert, så er jeg med på jeg skal have et isoleret røgrør ( ø150mm ) men er det nok “kun” med et isoleret røgrør, for jeg syntes på de billeder jeg kigger på der er der kun 1-2 cm isolering and thats it ?

Min tanke er selvfølgelig om det virkelig er nok til den udvendige del af røret ikke bliver for varmt i forhold til det skal gå igennem en trævæg med en smule isolering i ?

Den brændeovn jeg kigger på har udgang bag til og ikke oven fra…
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal allerførst have afklaret med din skorstensfejer , da det er ham der skal godkende den , før du må tage den i brug
og hvis det er en trævæg , skal der brandsikres på væggen bagved , samt der må ikke være træ 5 cm rundt om røgrøret
Skorstensfejeren var jeg med på når den er sat op,  men vigtig viden den med de 5cm.  Dvs jeg skal i hvert fald lave hullet 5cm hele vejen rundt end rørets 150mm 👍🏻   Og som total uvidende jeg nu er, hvad fylder man så de 5cm ud med ?  Isolering eller ?  Og så en “pynte krave” på begge sider a væggen, inde som ude ?
Ja netop isolering og en pynte ring, som købes samme sted som røg rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ville være allerbedst hvis du købte en brændeovn med tilslutning af skorsten i toppen , du får meget mere varme ud af træet da den første del af røgrøret er uisoleret , og bliver meget varmt  , men røret igennem loft og tag skal naturligvis været isoleret .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg havde godt overvejet en brændeovn med rør i toppen, men på den anden side, så er det til en kolonihave på 40-45kvm og alle rør inde som ude bliver isoleret rør/skorsten og derfor tænker jeg at selve ovnen nok skal kunne varme mit lille dukkehus op ?
Annonce
Ser det her rigtig ud i forhold til min udvendige skorsten ?  Mangler selvfølgelig et røgrør fra brændeovn og ud til t-stykket og to stk pynte kraver
Du må også huske på væggen bag ovnen. Den skal brandsikres, dvs gips eller stål m/isolering. Spørg sin skorstensfejer, før du køber ind. Så er du sikker. De færreste forretninger tager varer retur, der har været monteret. Og PS: 45 kvm kræver den mindste brændeovn du kan opstøve. En større vil være uudholdelig.
Hvis ovnen er udmuret skal der bare holdes 25-30 cm til side og bagvæg af træ .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Udmuret ?  Altså jeg har læst mig til at bagved der er det vist 12,5cm til brandbart.  Men regner med jeg sætter sten op bag ved ala en stonewall, og afstand til brandbart i siderne er ikke aktuelt da der ikke er noget som helst.
tag nu lige og snakke med skorstensfejeren før du køber noget hjem
en stonwall er vist ikke nok , du skal muligvis have en gips plade imellem også , for at opfylde kravene
hvis du rådføre dig med ham først , undgår du både at lave for meget , eller komme til at lave det om
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis