Finde mål på måleblad (koordinater)

Jeg skal finde en skelpæl på min grund, og jeg har fundet den ene. Jeg har måleblad over grunden med koordinater på. Men hvordan kan jeg finde afstanden mellem 2 kendte koordinater.Jeg tænker man kan sætte koordinaterne ind i en ligning, men kan ikke gennemskue processen. Er der en af jer kvikke hoveder, som kan hjælpe mig videre :-)
Det er længden mellem pkt. 1 og 3 jeg søger, og vinklen, hvis man kan regne den ud.
Beklager den noget rodede opstilling, jeg kan ikke hitte ud af at rette det til. ;-)
2
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nedenstående antager, at X og Y er i et kartesisk koordinatsystem og angivet i meter (m). 

Der er kun to punkter på tegningen; "2" og "3". Men du spørger efter afstanden mellem "1" og "3". Pythagoras kan bruges til at finde afstanden mellem punkterne: 
Afstand mellem "1" og "2" er : sqrt((92.81-128.76)^2 + (114.42-126.08)^2) m = 37.79 m,
afstand mellem "2" og "3" er : sqrt((92.81-94.60)^2 + (114.42-109.64)^2) m = 5.10 m, og
afstand mellem "1" og "3" er : sqrt((94.60-128.76)^2 + (109.64-126.08)^2) m = 37.91 m. 

Du spørger efter en vinkel mellem "1" og "3", hvilket ikke giver mening. 

Måske det var nemmere, du forklarede dit problem og gav hele målebladet i stedet? 

Beklager. Det var selvfølgelig afstanden mellem 2 og 3 jeg efterlyser.   Så tak for hjælpen.   
Og set i bagklogskabens klare lys, så kan jeg da godt se, at det ikke er muligt at finde vinklen, ud fra oplysningerne.
Jeg vil tage et stykke snor og afmærke de 5,1 m, og så laver jeg et cirkelslag. Så må det være muligt at finde skelpælen ved pkt 2
lån en metalsøger , så er den nem at finde
enten er det et stålrør , eller betonpæl , men den er der også jern i
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis