Røg i hele huset - brændeovn

De sidste par dage har jeg haft meget vrøvl med brændeovnen. Ved ikke om det skyldes det voldsomme blæsevejr, men der kommer ret meget røg ud i hele huset, på trods af at jeg ikke har haft brændeovnen åben i lang tid.
Jeg prøvede at tænde op igen i den her til eftermiddag. 20 min efter, ser det ud til den er gået helt ud, men jeg åbner den ikke. Så begynder røgalarmen at larme i stuen - selvom jeg stadig ikke har åbnet brændeovnen. 30 sekunder efter, er der fuld gang i brændeovnen igen. Nu her 10 min senere, er den gået ud igen og jeg tør sgu ikke helt pille mere ved den. Vi har været nødt til at åbne alle døre og vinduer i huset, fordi der bare stinker af røg. Hvad kan det skyldes? Det er jo farligt, hvis der kommer røg ud, på trods at at brændeovnen ikke bliver åbnet? 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der lukkede spjæld eller skorsten stoppet ?. Normalt vil en brændeovn trække stueluft igennem brændeovnen og ud gennem skorsten. Har du ventilator eller genvex anlæg kørende  der kan skabe undertryk i stue - men kraftig vind kan skabe undertryk visse steder og 'suge' luft ud,

 

Så lidt som en emhætte, kan hive røg ud af en brændeovn. Hvis der er storm og ventiler åbne i huset, kan det samme ske. Tøm ovnen og luk for begge spjælde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis