Male hvid tætningsliste i "egetræsfarve"

Hej LDS

Jeg forsøger at lydisolere min hoveddør. Har allerede: 1) rettet døren op med en hængselsvrider og 2) tætnet med gummilister. Hjalp ganske meget.

Det er dog en gammel dør, så den er ikke helt tæt endnu - kan se lidt lys bløde igennem udefra. Derfor tænker jeg at sømme en "Tætningsliste træliste m/Q-lon" på ydersiden. Desværre kan jeg kun finde trætætningslister i hvid, og min dør er eg. 

Så spørgsmålet er, om der findes noget maling i "egetræsfarve"? Kunne ikke selv lige finde noget og bor i en opgang, så tror ikke en hvid liste vil være populært.

Hvis i har andre forslag til at lydisolere, er jeg lytter ører!

Pft, Anders

TÆTNINGSLISTE I TRÆ:

SÅDAN SER DET UD HOS NABOEN (MIN DØR HAR INGEN LISTER UDENPÅ):


“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mal den sort.
Har selv brugt sådan nogle lister på min dør, men kun fordi jeg vil male karmen (hvilket så ikke er sket…).

Jeg ville prøve om ikke du kunne fræse not i en egetræsliste. Gummilisten kan du købe løs.

Ellers kunne du måske bruge en egetræs-liste med plan bagkant og montere så den følger døren med fx 5mm afstandsklodser. Herefter kunne du bruge en klammeliste - altså gummiprofil som klammes fast på trælisten.

Bare en ide, jeg selv har overvejet, men ikke afprøvet :)

Vh 
@Frisk: er faktisk slet ikke nogen dum ide. Hvis ikke jeg finder på noget smart, bliver sort løsningen.

@kb123: ja, nok nogenlunde det samme som er gjort på min nabos dør, jf. billede. Har faktisk en hylde jeg ikke bruger i en egetræs-lignende farve (nyatoh). Kan være jeg kan omdanne den hvis jeg skruer op for kreativiteten. 

Tak for input!

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
Hej Anders B  Bemærkede her i stormen at vores yderdør er piv utæt i låsesiden. Hvor har du købt den tætningsliste?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas. Jeg har ikke købt endnu, men har set dem online blandt andet hos carl-ras (link) og stark (link). Skal selv forbi carl-ras her i løbet af ugen, for lige at vurdere dem IRL. Men synes de ser lovende ud, og ham handymanden på youtube har også en video (link). 

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
Annonce
Et alternativ fif til at undersøge om/hvor døren er utæt, er at tjekke om der bløder lys igennem. Jeg bemærkede selv en utæthed, da jeg stod i en mørk opgang med entrelyset tændt. Men det slår nok ikke  "kan jeg trække et stykke papir igennem" metoden.

“godt værktøj er det halve arbejde” - Søren O.
Hej Anders. Tak for svar. Jeg må prøve i den lokale tømmerhandel. Tror ikke jeg vil rode mig ud i og købe lange tynde lister på nettet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også