CEE forlængerkabel - hvilken dimension?

Jeg har i garagen et rødt kraftstik (CEE) der giver 400 volt I 16 ampere over 3 faser, der bruges til at lade min elbil.

Min udfordring er, at jeg har brug for 5 meter længere kabellængde. Jeg tænker at løse det med et CEE forlængerkabel, men kan jeg nøjes med 1,5 mm2, eller bør jeg købe et 2,5 mm2 tykt forlængerkabel?

Typisk vil jeg lade fra ca. 1 time til maks 3 timer.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der dedikeret RCD (hpfi i gl dage) til dit cee-stik? 2,5mm2 er efter gældende krav kun beregnet til korttidsdrift - hvilket ladning af elbiler ikke kommer ind under.

Til de fleste ladebokse forberedes en dedikeret gruppe i tavlen (tilkoblet direkte på forsyningen med dedikeret/integreret RCD) fra denne trækkes enten 4 el. 6 mm2 kabel til ladeboksen, afhængig af mulig effekt fra din gravsten ude ved vejen. Jeg har et hus hvor udstykningerne er fra 1960'erne, her sidder der 35A i gravstenen = max 25A på husstandens side.
Hvis du vil gøre det muligt at få refusion på dit forbrug på at lade bilen (ca 1.10/1.12 kr pr kWh) skal ladeboksen have integreret måler.

Det lyder til at du er i gang med at ændre på den tilsigtede anvendelse af dit cee-stik (korttidsdrift) hvorfor du efter min opfattelse er pligtig ift din forsikring at lovliggøre din installation dvs dit forsyningskabel + gruppe skal opgraderes jvf ovenstående.

Se iøvrigt mere information her.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

De krav du snakker om er for fast installation. Det trådstarter snakker om er en tilledning og ja du kan godt nøjes med 1,5 mm2 på den korte afstand. Men personligt ville jeg nu vælge 2,5 mm2. Et CEE stik er godkendt til længerevarende belastning. Det sker stort set overalt i industrien...
mfrost, hvad med gruppeafbryder og CRA relæ?

fase
eftersom at det er et eksisterende cee udtag så antager jeg at der allerede er regnet på belastninng og sikringsgruppe frem til dette cee udtag men man er da før blevet overrasket.
For at blive ved spørgsmålet, så bør du købe 2,5 mm kabel til din forlænger ledning. Og det selv om resten af installationen er eller ikke er helt ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak alle for de hurtige svar. Glad for at have fundet dette forum 😊

Fulgte mfrost så langt, at jeg købte en CEE grenfordeler med to meter forlængerkabel (1.5 mm2) hos Harald Nyborg, således at grenfordelerens kabel sidder på mit kraftstik og min lader går på grenfordeleren.

Har ladet bilen i to gode timer og grenfordelerens to meter kabel udviklede ingen følbar varme. Ladehastigheden i øvrigt uændret god. Samtidig kørte varmepumpen og vaskemaskine plus det løse. Tænker min installation er ok.

Havde jeg kunne købe et 2.5 mm2 kabel, havde jeg gjort det, men udsolgt her i byen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis