Moms af dagrenovation..

Gad vide hvornår vi husejere mon får vores penge tilbage - nemlig de momsbeløb som kommunerne uretmæssigt har opkrævet gennem årene?
Landsskatteretten, har i en kendelse af 21. oktober 2020 fastslået, at der ikke skal opkræves moms af betalingen for dagrenovation.
Sagen, som Landsskatteretten har truffet afgørelse i, vedrører momsperioder helt tilbage til 2012. Det er således efterhånden pænt mange penge, den enkelte husejer har til gode og skal have tilbagebetalt.
Her i min hjemkommune sidder de stadigvæk på hænderne og er tavse som graven - hvordan står det til i jeres hjemkommuner, er man også der ligeså uvillige til at ryste op med pengene til den enkelte husejer?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har jeg aldrig hørt om. Hverken at de opkrævede moms eller at de er dømt til tilbagebetaling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 28-01-2022 23:20:44

Det har jeg aldrig hørt om. Hverken at de opkrævede moms eller at de er dømt til tilbagebetaling. 

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/skat-og-moms/kommuner-skal-ikke-laengere-opkraeve-moms-paa-renovation

OK mon ikke du skal vente længe ? Sakset fra dit link
 Det er vores vurdering, at kommunerne ikke vil være forpligtet til at videresende pengene direkte til de borgere, der har betalt momsen, ligesom borgerne næppe selv vil kunne rejse krav om en tilbagebetaling. Men da området med dagrenovation økonomisk skal hvile i sig selv, vil en tilbagebetaling af moms til kommunerne kunne medføre en nedsættelse af taksterne for dagrenovation for fremtiden eller i det mindste en fastfrysning af taksterne i en længere årrække.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hos os har vi fået “billigere” dagrenovation.
Det er et kompleks område der ikke er gennemskueligt. I forbindelse med at vi alle skal sortere i flere fraktioner og nye affaldsspande m.v. vil det ret sikkert blive dyrere at drive ordningen. Når der så ikke længere opkræves moms, er der så lige pludselig “råd til” en prisstigning på op til 25% uden at vi skal af med flere penge.

Søren O
Tænker lidt som Søren O.
Hvis du får pengene retur stiger næste års renovation.
Hvis pengene bliver i renovationssystemet kan man forvente at afgifterne bliver lavere.
Men det er en god ide at holde øje med regnskaberne. Evt. vha. de folkevalgte.

Men meget enig, det er et svært gennemskueligt system.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Ja nu kan man selvfølgelig få sine penge "tilbage" på flere forskellige måder - kreditnote, tilgodeseddel, modregning eller kontant udb. Jeg ved flere kommuner er stoppet med at opkræve momsen, og det er jo dog altid en start (dog ikke i min hjemkommune). Så det jeg især harcelere over, er det smøleri mange kommune lægger for dagen. Havde det været omvendt, og ens ejendomsskat ikke blev betalt til tiden - havde fanden været løs i Laksegade.   
Vores kommune (Hvidovre) har skrevet til alle boligejere, at de kender til dommen, men at de vælger fortsat at opkræve momsen. Argumentet er, at fordi de fremover ikke skal opkræve moms, så kan de heller ikke få fradrag for moms på indkøb relateret til renovation. Derfor skal de først regne ud hvor meget udgifterne stiger og først derefter reagere med nye takster uden moms.

Fair nok, at det kræver lidt arbejde. Men alligevel lidt vildt, at man bevidst fortsætter med en praksis der strider imod loven.

Mvh. AllanE
Renovationsudgiften bliver jo stor set den samme, netop fordi kommunen har udgifter til en renovatør/vognmand, som sender en regning med moms til kommunen. Hvis ikke kommunen skal opkræve moms af renovation, så får kommunen heller ikke fradrag for vognmandens regning. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nu er jeg ikke revisor, men kommunen må have et CVR nummer og et momsregnskab. Så skal der holdes styr på indgående og udgående moms, og der skal afregnes med staten. Har kommunen haft større udgifter end indtægter til moms, vil jeg tro at de får differencen tilbage fra staten. Så i min lille verden må renovationsudgiften blive 20 % mindre end hvis der skal betales moms.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis