Kompressor - kan den bruges?

Hej. Har fået fat i en kompressor. Vandet der kommer ud af tanken når man dræner den ser ud som på billedet. Vil det ødelægge mit værktøj eller er det helt ok?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ikke ud til at fejle noget. Jeg har ikke prøvet en hvor det ikke så sådan ud. Bruger du noget værktøj der ikke kan tåle det, kan du evt bruge en vandudskiller. Og ellers husk altid at tage bundventilen efter brug. 
Mange tak for svar BTA. Vil sådan en vandudskiller gøre at intet kommer med ind i værktøjet? Synes blot det så meget rustent ud 🙂
Mr B skrev den 29-01-2022 18:20:56

Mange tak for svar BTA. Vil sådan en vandudskiller gøre at intet kommer med ind i værktøjet? Synes blot det så meget rustent ud 🙂

Som sagt har jeg endnu til gode og se en kompressor hvor det ikke ser sådan ud. 

Det kommer selvfølgelig an på hvor god du køber den. Men hvad er det for noget værktøj du vil bruge på den? 
Ja, det har du nok ret i. Kommer primært til at bruge luftpistol, luftnøgle, evt sandblæs og sprøjte.
Mr B skrev den 29-01-2022 18:20:56

Ja, det er rust. Det havde jeg også en del af i min gl. komp. Jeg fyldte den 1/3 op med saltsyre/vand, lod det stå lidt og rystede det godt rundt til sidst, før det hele blev lukket ud igen. Skyld helst efter med rent varmt vand bagefter. Det tager alt det løse derinde, og der er rent igen for en tid. Men kondensvand i en stålbeholder vil hurtigt sætte spor igen. Eneste løsning er en beholder i rustfri står eller en der er galvaniseret indvendig. Det vil blive alt for dyrt. Ps. Syrebehandling er ret hård kost, så er tanken tæret vil jeg nok lade være. Som nævnt er vandudskiller plus evt. tågesmører en god sikring - den sidste dog ikke hvis du maler..   

Annonce
Jeg er ret sikker på at saltsyre fremmer rust dannelse. Så det er et godt råd hvis man vil have tanken ødelagt noget hurtigere. 
Jeg har ikke prøvet det men jeg ville da hellere hælde noget galvafroid i tanken og dreje den rundt så den er malet indvendig. Resten hældes ud igen. Husk at lade den stå i et par dage inden brug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, saltsyre var nok noget af det sidste jeg ville hælde i en tank af jern. Når luft komprimeres vil der kondenseres vand. Så der står altid i instruktionesbogen til kompressorer til hobbybrug, at de skal tømmes for vand efter brug. Rundt regnet ingen gør det. Vand og jern giver vand med rust, så det typisk være det, der kommer ud af en gammel kompressor.
Tak for svar alle 🙂
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også