Isolering 200mm vs. ca. 350mm i loft

Hej LDS

Jeg vil gerne høre jeres holdning til et spørgsmål vedr. isolering.

Jeg har et hus på 173m2 med fladt tag fra 1963. Det opvarmes med naturgas og inden for 5 år fjernvarme. Taget har en estimeret restlevetid på 20 år, da det fik ny pap mv. i 00'erne. Jeg ønsker derfor ikke at lægge isolering uden på og brænde ny pap. -Men faktisk mest fordi jeg synes, at det ser fjollet ud med den høje stern / "taginddækning".

Der er 100mm isolering nu, og jeg skifter løbende alle lofter i huset samt nedtager den gamle isolering. Der er plads til 200mm mellem spær, og så er der stadig 5 cm ventilation op til underdelen af tagbrædderne. Jeg er helt inde i de øvrige principper med dampspærremontering.

Jeg kan i princippet nå næsten lavenerginiveau ved at lægge 200mm Kingspan-isolering i. Det svarer til ca. 350-370mm Rockwool/Isover 37. Eller jeg kan lægge 200mm alm Rockwool i. Så mit spørgsmål er følgende:

- Hvad ville I gøre? Dvs. hvad er forskellen fra 195-200mm op til ca. 350mm isolering i forhold til besparelse? Når jeg beregner på hjemmesider, er det nærmest ingenting. Måske 1.000-1.500 kr. årligt, da de væsentligste lag isolering jo er de første 100-200mm.

Priser grovestimeret: 173 kvm Rockwool 195mm = ca. 14,000 kr.

2x100mm Kingspan = ca. 103.000 kr.

Det er altså en prisforskel på omkring 89.000 kr. Og når jeg regner løst over 30 år med 30x1.500 kr. = 45.000 besparelse, kan jeg slet ikke retfærdiggøre regnestykket. :-)

Lad mig høre.

Mvh. Emil
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv er inde på, er det ikke rentabelt med kingspan. 
Du kan dog få ned til lamda 32/34 i mineraluld.
Så det bør du gå efter i stedet.
Du får meget mere ud af at bruge de sparede penge på en luft/vand varmepumpe.

Elektronikteknikeren
Jeg tror ikke der er så meget at tilføje til din analyse, havde du haft plads til 350 mm Rockwool så var det en no brainer men det har du ikke og så bliver det alt for dyrt at etablere en højere isoleringsgrad og tilbagebetalingstiden bliver meget lang.
Brug pengene og tiden på nogle områder der giver en kortere tilbagebetalingstid. 
Tak. Jeg søgte nok også en form for bekræftelse, så jeg ikke overså noget (fx indeklimakomfort). Men den vil garanteret være det samme. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis