Asbest i rørisolering

Hej.

Vi skal have renoveret vores kælder og i den forbindelse have lagt nye rør. Jeg har læst mig frem til at der kan være asbest i den gamle rørisolering. hvordan finder jeg ud af om det er tilfældet? Kender I et firma som kommer ud og tester det? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du viser på det sidste billede, er Rockwool, det må du gerne selv pille ned.

fase
Altså resten. 
Der er masser af virksomheder der kan teste det for dig. Der er endda virksomheder der kommer forbi med deres mobile laboratorie og kan give dig svar med det samme. En hurtig søgning på Google efter "asbest test" giver mange svar. 

Asbest blev typisk brugt ved rørbøjninger, så hvis du ender med at skulle sende prøver ind til et laboratorie, så ville jeg sørge for at tage nogle prøver der. Der kan dog også være asbest i de lige stykker, så det er ikke nogen garanti. Der kan godt være asbestholdig pap under rockwool'en. 

Men alt dette kan du få rådgivning til af virksomheden som tester. Få det gjort rigtigt, så har du ikke den bekymring. 
Det er alm rockwool med papirbelægning, fastholdt med ståltråd, yderst omviklet med kløtzel (hør) som er malet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 28-01-2022 15:49:14

Det er alm rockwool med papirbelægning, fastholdt med ståltråd, yderst omviklet med kløtzel (hør) som er malet.

/BOFH

 Kan man være helt sikker? 

Ja, du kan være helt sikker.

fase
Øhh nej. Du kan ikke være sikker på at der IKKE er kiselgur i rørbøjninger og t stykker. Det har været meget anvendt og indeholder ret store mængder Asbest. Så test er altid at foretrække. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også