Hvilket gulv har jeg her og kan det blive pænt? og andre spørgsmål.

Hej folkens.

Jeg er i gang med at renovere et rigtigt 80'er køkken. Jeg har fjernet laminat på alle skabe og låger og malet dem. Det er blevet ret flot synes jeg. Jeg har også skiftet alle greb. Nu har jeg så i dag fjernet det grimme vinylgulv. Under dette har jeg fundet et trægulv som jeg er sikker på er det oprindelige gulv. Jeg har set denne type gulv før, den er vist meget almindelig i huse fra 50'erne, men jeg ved ikke hvilken type der er tale om. Det er meget smalle stave i forhold til hvad men typisk ser idag. Er der nogen som ved hvilken træ der er tale om? og navnet på denne type gulv?

Jeg havde oprindelig tænkt mig at ligge linoleum klikgulv marmoleum oven på. Men når jeg lige får set træet så tænkte jeg på om der mon overhovedet findes en  måde at gøre et så gammelt og slidt gulv pænt igen? afhøvling og lakering? 

Som i kan se har der oprindelig været en væg ind til køkkenet og i gulvet er der lagt beton af en art hvor væggen har været. Kan man "bare" ligge noget træ i stedet for betonen?

Det eneste af trægulvet som ser lidt for medtaget ud, er det sorte man ser ved skorstenen/væggen. Jeg ved ikke hvorfor det er så råddent. Måske en kuldebro? Men det er også der hvor jeg i et års tid har haft min hunds vandskål, og han pjasker lidt med vandet. Men kan det blive så råddent på et år?! og kan man bare fjerne en individuel stav?

Jeg ved for øvrigt heller ikke hvilken træsort der er lagt i stuen, er der mon nogen bud på hvad der er tale om her også?

Tak for alle input.

MVH Mark

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billedet er for dårligt til at jeg kan se hvad det er i stuen, men det er junkers bøgeparket i køkkenet. det er et massivt gulv som kan afslibes. det er ret svært at at skifte en stav, men prøv at slibe lidt på det og se hvor slemt det er.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tror Kovas har ret. Bøgeparket. Hvis du bor i kbh, så har Genbyg sikkert den stump du skal bruge. Desværre er bøg ret porøst, så misfarvning trænger meget langt ind. Du kan godt sætte et stykke træ på tværs. Du skal sfli hakke ned og planere først, og parketten skal saves, så enderne flugter.  Men hvis du vil skifte gulvet i stuen, så er det lettere at føre det gulv ind over betonkanten. 

Mvh Troels
Det ligner bøgeparket, som kan slibes og lakeres.

fase
Tusinde tak for svar. Jeg bor 5 min på cykel fra genbyg og de har bøgeparket som ligner mit fuldstændigt. Det vil jeg så gå igang med :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også