Hvor er harddisken?

Jeg har lovet at destruere en pc for min datter.
Jeg plejer at “kvase” harddisken med en hammer, så den ikke kan læses mere, men i dette tilfælde er der tilsyneladende tale om en SSD harddisk. Se foto nedenfor.

Jeg mener selv, at det er den lidt aflange dims, som sidder næsten øverste oppe i midten, i forlængelse af batteriet. For ikke at skulle smadre alt, kan nogen så bekræfte min antagelse, eller udpege selve harddisken for mig?

Træd ikke på mine ledninger :o)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor dog kvase harddisken, køb en adapter og brug den som en ekstern harddisk. Du skal lægge mærke til hvilken type det drejer sig om.

fase
Enig med fabrin - det ligner en m.2 SSD - m.2 er en fornfaktor - SSD er enten sata eller nvme - hvilket er afgørende når adapter anskaffes.

Fori iøvrigt er der i dag  - skal installeres i dag et gratis sletteværktøj til diske.

https://www.giveawayoftheday.com/doyourdata-super-eraser-7/

 

Det er noget med at skærmen ikke virker, så jeg gider ikke starte pc´en op - ønsker bare at destruere dataene på harddisken.
Og det er den "dims" som jeg mener det er?   

Træd ikke på mine ledninger :o)
Ja, det er den ca. 10x3 cm enhed i midten i toppen, som har en label, der sidder ud over kanten.
Du kan jo slå numret op på den for at dobbelttjekke.
Hvis den er af ok størrelse, så vil jeg da gerne købe den :-) Har plads til en til i min bærbar.
Hej Franz. Tak for tilbuddet, men skal bare have slettet data “endegyldigt”! 😇

Træd ikke på mine ledninger :o)
Har du mulighed for at slutte en anden skærm til, så du kan komme til at slette harddisken?

fase
Det er altså ikke tilstrækkeligt blot st trykke 'Delete' til en fil på en harddisk. Det betyder nemlig at kun et enkelt bogstav i filnavnet slettes i indholdsfortegnelsen. Alle data i filen forbliver på harddisken og kan nemt gendannes ved blot at køre et 'Undelete' program. Der findes programmer der går ind på en harddisk og f. eks sektor for sektor overskriver data indtil flere gange og dermed gør de oprindelige data så godt som ulæselige, men du har ingen sikkerhed for at dette program også virkede i praksis, så derfor vil de fleste seriøse firmaer forlange, at harddisken fysisk destrueres og at også selve den skiveformede disk påføres så store skader, at den ikke kan rekonstrueres igen med kendt teknologi.
Det virker derfor urimeligt at forsøge at overtale trådstarter til at 'redde' harddisken og lade data flyde i ukendt land.
Det virker derfor urimeligt at forsøge at overtale trådstarter til at 'redde' harddisken og lade data flyde i ukendt land. 

Jeg er helt klar over, hvordan en harddisk skal slettes, så data ikke kan gendannes. Du har åbentbart ikke gjort dig den ulejlighed at læse indlæggene helt. Der bliver bliver fortalt, at man kan bruge harddisken som en ekstern harddisk. I ingen af indlæggene har jeg læst noget om at forære disken med data til andre. Man kunne tænke sig at computerens ejer ville bruge harddisken som ekstern disk. Det ser jeg ikke noget mærkeligt i. 

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis