Terrasseolie til rød cumaru terrassebrædder

Hej alle sammen!

Jeg har en træterrasse i rød cumaru brædder som ligger som gulv i en uopvarmet udestue, dvs. den er indendørs men der er stadig fugtigt om vinteren.

Jeg har læst mig frem til, at det kan betale sig at oliere den for at beholde den røde farve, så den ikke bliver grå med tiden, samt selvfølgelig beskytte mod fugt og revner.

Ligeledes har jeg læst, at olie skal være uv bestandig, indeholde fungicider og så er der vist også krav til olien hvis den skal bruges indenfor eller udenfor, nok pga. dampe.

Tilmed må olien ikke hærde og danne en blank overflade. 

Jeg kan finde masser af forskellige olier på nettet, men har svært ved at vurdere om de opfylder alt herover. Er der nogen der har erfaring med rød cumaru og oliering af den slags træ, og evt. kan anbefale en specifik olie som kan bruges indendørs?

Tusind tak.

Mvh Christian 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke du behøver bekymre dig for meget. Der findes ikke uv bestandig olie. Der findes olie med pigment i, som giver en hvis mekanisk beskyttelse mod sol. Men det giver også træet et laseret look  

Du bør principielt ikke bruge fungicid indendørs. Det er og bliver et giftstof til udendørs brug

Du har hårdtræ under tag.deh holder meget længe. Du kan bruge ren linolie eller tung oil - eller en kombination. Tung oil giver en blankere og hårdere overflade, men prøv dwt først på en stump træ

Mvh Troels
Hej Troels
Tak for svaret. Jeg har nu set nogle videoer om tungkolie, og tror bare, at jeg bare starter med at teste noget alm. rå linolie på et par brædder vi sorterede fra.
God weekend senere idag.
Mvh Christian 
Ok - Du kan evt. bruge kogt linolie - den trænger ikke helt så langt ind, til gengæld tørrer den betydeligt hurtigere og hårdere op  - lidt som tung oilen. 

Mvh Troels
OK, jeg tror det ender med kogt linolie. Evt. kan jeg teste begge slags linolie og evt. tung olien også. 
Kogt linolie er bare linoliefernis med de fordele og ulemper det medfører. Du vil sandsynligvis få et bedre resultat med en almindelig olie til terrasser, fordi din udestue beskytter mod vejrliget som ikke fordrer samme beskyttelse.

Har du muligheden for at forsænke og proppe skruerne, vil det løfte det visuelle indtryk samt komforten. Jeg gætter på at gulvet vil blive brugt med bare fødder til sommer.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også