Sokkel og græsplæne

Hej alle sammen. 

Jeg har en græsplæne der går helt hen til soklen på udestuen. Det er lidt træls at slå græs og passe på ikke at ridse soklen med plæneklipperen og til sidst nærmest klippe det græs op ad soklen manuelt. Vil også gerne lede fugt væk fra soklen. Så jeg skal selvfølgelig have lavet et dræn eller en bræmme eller lign.

Jeg tænker over hvad en god løsning kunne være. Jeg har overvejet at køre et enkelt skift 30x60 beton fliser rundt men det virker voldsomt, da soklen ikke er meget højere end flisens bredde. Jeg har også overvejet at grave måske 10-15 cm ud fra soklen og 20 cm ned og så lave en rende med skærver. Alternativt skære en 30x30 flise midt over og lægge halve 15x30 beton fliser langs soklen. Det vil se mindre voldsomt ud. 

Men er der en 'rigtig' eller ofte anvendt løsning til dette?

Tak for tankerne. 

Med venlig hilsen 
Christian 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan vist ikke betale sig at stå og skære 30x30 fliser over, når en ny 15x30 koster 10 kr.

Alternativ kan du lægge en brosten kant. Det ser flot ud. Du kan evt. fylde fugerne op med cement så det er vedligeholdelsesfrit.

Drop skærver. Græsslåmaskinen kan ikke køre i skærver, og der kommer ukrudt i.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Enig i at droppe skærverne, medmindre du sætter en høj kant der holder dem inde har du dem hurtigt i plænen og dermed plæneklipperen....

Brosten eller Chause sten vil være virkelig flot, er i gang med at overtale chefen herhjemme til at droppe 30x30 fliserne rundt om huset og gøre netop det :)
Hej Jens

Ja, det er vist bedre at købe dem i 15x30 så :-)

Tror da en brostenskant vil blive rigtig fin! Det kunne også passe til granitblokken der ligger som trappetrin.

Jeg glemte at vedhæfte billede af soklen på mit indlæg, så det har jeg gjort her, men selv om brostenskanten kommer til at gå hen til mine ikke så fine ganske alm. 30x60 fliser på gangstien, så vil jeg da tro det kan blive rigtig pænt.

Kan se man kan få nogle flade nogen, der måske ligger mere stabilt og så skal jeg ikke grave så langt ned, og måske kan de bare ligge på noget stabilgrus og ikke sættes i beton. https://staby-fliser.dk/granit-brosten/slots-brosten-i-granit-lysgraa-flaekket-14x21x4-6-cm-g603-280-pl/

Tak for ideen! 

Jeg satte mine brosten i stabilgrus og fyldte fugerne op med cement. Det blev meget pænt og 100 % vedligeholdelsesfrit. 
Anlægsarbejdet er måske lidt mere tidskrævende, med tiden er sparet mange gange i den anden ende - og så ser det hele tiden ordentligt ud   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Vis chefen dette billede, så vedtages det måske :-)

Jo mere jeg tænker over det, jo mere skal jeg lave det i lys grå granit brosten :-)

...og noget cement i fugerne.

Tak for hjælpen! 

Annonce
Det er DET jeg skal :-)
uuuh det er nice, chefen er inspireret, det er jo vigtigt at få det til at være hendes ide ;)
God plan   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis