Reparation af fuger mellem klinkerne i badet

Hej Lav-det-selv folk!

Mørtelfugerne mellem klinkerne i min bruseniche er porøse og jeg finder store stykker af dem på klinkerne. Jeg kan se, at tidligere ejer pletvist har forsøgt at reparere mørtelfuger ved at lægge silikone fuge ovenpå hvilket ligner noget sjusk.

Har I nogle tips til hvordan jeg selv kan reparere det? Jeg ved ikke om der er gummi membran under klinkerne.

Da det er et meget lille område har jeg overvejet om jeg kan kratte det øverste lag porøse fuger ud med en skruetrækker e.l., vaske det godt af og så lægge en LIP multifuge ovenpå når det er tørt. Lyder det som en forsvarlig løsning?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser underligt ud - virker mest som om der først er forsøgt at lægge fuge oven på den oprindelige fuge, og så da det ikke virkede begyndte at reparere med silikone. 

Køb en fugekradser og få alle fugerne renset ned til underlaget. Du må lige finde ud af om der er membran. Nogen gange kan du se og mærke når du er forbi fugen og rammer fliseklæben, som er betydeligt blødere, og oftest mørkere end fugen. 

Hvor gammelt er badet? Er det på beton uden underetage? 


Mvh Troels
Hej TRRA

Tak for dit svar.
Badet er fra 2005 og befinder sig på 1. sal. Jeg ved ikke om det er på beton eller om der er membran. Det er lavet af forrige ejer. Jeg er lidt nervøs for, at rense helt ned til underlaget hvis jeg kan komme til at beskadige en evt. membran. 
Enig med TRRA - ser ud til man har forsøgt at reppe men det ikke har kunnet binde ordentligt på den gl fuge og derfor skaller af.

Har selv været nødt til at gøre det om i en bruseniche engang - jeg havde (iflg konen) brugt en forkert farve (som hun selv havde valgt) så for husfredens skyld måtte jeg lave det om.

Til gengæld er det en glimrende mulighed for at give badeværelset et markant løft!
Silikonefugen må du skære så meget væk du kan med hobbykniv, resterende fuge kan nemt fræses ud med fein-cutter med fræseklinge uden at lave skade på membran eller fingre - og det ender med at se ud som (næsten) nyt, især hvis man skifter silikonefugerne i hjørnerne ved væg og gulv og giver resten en ny gang vådrumsmaling.

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar BOFH

Det lyder godt. Jeg må igang. God idé at skifte silikonefugerne også og give en gang maling nu jeg er igang. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også