Hej!
Jeg skal til at renovere et 60’er badeværelse.
Kan I hjælpe mig med at forstå reglerne for hvorhenne el-apparater må monteres efter seneste regler?
Der kommer vandbåret gulvvarme til opvarmning af rummet (og fødderne). Jeg vil gerne have en elektrisk håndklæddetørrer (så den også virker i sommerhalvåret) i bruseområdet, på modsatte væg af afløbet. Brusearmaturet bliver af typen der både har slange med håndbruser, samt et synligt rør der fører op til et fast brusehoved.
Ud fra beskrivelser på sik
her og
her kan jeg forstå at zone 1 udstrækker sig 120cm fra brusearmaturet samt 120cm fra det faste brusehoved, dvs. håndklædetørrer-placeringen bliver i zone 1.
Men det ser også ud til, at der er særlige "lempelser" når det gælder en håndklædetørrer, skal denne så blot være IP44 godkendt for at kunne monteres i zone 1?
Hvis disse regler iø. er tiltænkt at undgå vandpåvirkning, så vil jeg tro der er større chance for vandpåvirkning ved at tage det løse brusehoved (som reglerne ikke forbyder at have en 10m slange) og pege det i retning af håndklædetørreren, end det faste brusehoved der altid peger nedad :-) Kan I kaste lidt lys på sagen?
Michael