Nye LED spots på badeværelset

Hejsa,
Har fundet frem til nogle 12V LED spots som jeg er igang med at installerer på mit badeværelse.
De skal erstatte mine nuværende 12v små halogen spots.
De nye jeg har købt er lavet til at kunne sidde i vådrum og kunne installeres direkte i isoleringen.
Det er jo rigtig fint da det jo er i vådrum og de nye LED spots er noget større end de gamle så de går i
Op i isoleringen på loftet.

Nu læser jeg lidt på nettet at de kun må installeres af en elektriker. Men er der nogen fare ved at selv gøre det?

Har monteret en og den virker fint. Har bare taget de gamle ledninger der var trykket til de gamle 12V Spots og sat i den medfølgende samlemuffe i det nye spot.

Skal jeg være bekymret for at der pludselig opstår brand eller lign?

Pft
Claus

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at når du får installeret de sidste led spot og fjernet de gamle så vil få problemer da den trago der sad på de gamle ikke virker på led spot...  
Det finder jeg ud af til den tid. Det drejer sig om 3 spots så ikke alverden
Men er der noget jeg skal være bekymret for rent sikkerhedsmæssigt?

Det er dem her jeg har købt 3 af
https://mrperfect.dk/vadrums-indbygningsspots/2597-ledlife-inno88-mr16-mat-hvid-ip44-godkendt-i-isolering.html?dfw_tracker=62230-2597&gclid=EAIaIQobChMIstD3tOLP9QIVxkWRBR2D4QNaEAQYASABEgJpU_D_BwE

Og spørgsmålet er om det overhovedet er lovligt.
Har blot monteret de nye spots til den gamle ledning. Altså den ledning der var til de gamle spots.

Nogen der kan bekræfte at der rent lovmæssigt skal en elektriker ud og skifte mine 3 Spots? Det er kun spot der skal skiftes. Skal blot tilsluttes den ledning der er trukket til de gamle spot.

Annonce
Hvis der er tale om arbejde på en fast installation (typisk anvendt 1,5 mm2) er det autorisationskrævende.
Der er tale om at skifte nuværende 12V Spots med nye 12V Spots.
Bruger den samme ledning som det gamle. Så det eneste der skal gøres er at tilslutte eksisterende strøm ledning til nye spots.

Det er det jeg svarer på. Jeg kan ikke herfra se om spottene er tilsluttet med tilledning eller som fast installation.
ahh på den måde

Passer stikkene fra de gamle spots på de nye?
Eller klipper du stikkene af og samler ledningerne?
Eller har du stik, der passer til de nye spots, til montering på de gamle ledninger?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis