Håndstøvsuger, Electrolux; defekt

Goddaw,  det er længe siden, at jeg har rørt på mig hos  gør-det-selv.
Denne gang vil jeg forelægge en opgave og bede om hjælp mht. supplerende oplysninger.
Jeg har en batteridreven håndstøvsuger, Electrolux Rapido, som nu for anden gang er  ”syg”.
Batterierne vil ikke tage imod opladning. Jeg ved fra tidligere, at dette problem ikke er helt enestående. 
Jeg har sidst, da jeg havde problemet, fundet kommentarer på det store internet,
hvor andre brugere har meldt om denne type fejl, som de anså for  ”ikke reparérbar”  og derfor
efter ret kort tids brug helt måtte kassere støvsugeren.  
I disse tider med al propagandaen om  ”bæredygtighed”  hvor  ”smid-væk-kulturen”  kritiseres
synes jeg, at det er beklageligt, at Electrolux’ danske afdeling ikke er imødekommende og ikke vil udlevere en intern reparationsvejledning. 
Jeg måtte første gang, da fejlen optrådte, selv møjsommelig skaffe mig oplysninger om Lithium-Ion batterier og finde frem til fabrikanten LG Chem i Sydkorea. Envidere lykkedes det at finde en dansk leverandør af den ønskede batteritype, som var villig til at påsvejse loddeflige på terminalerne. 
Derved blev det nemt at udskifte de hidtidige batterier. Ovenpå den operation fungerede støvsugeren igen.
Omkostningen for et sæt på 4 batterier  + forsendelse blev 175 Kr.  hvilket er væsentlig mindre
end prisen på en ny støvsuger. 
Jeg har i sin tid lavet et nærbillede af maskinens indmad, hvoraf man kan se ledningsføringen mellem 
de serieforbundne batterier og ledningerne til ladekontrolkredsløbet på printet i bunden af maskinen. 
Jeg vedhæfter billedet med forklarende tekst og et datablad for batterierne fra LG Chem.
Det jeg efterlyser er: Har nogen adgang til den omtalte interne reparationsvejledning, 
eller har nogen et diagram og en stykliste for ladekontrol-kredsløbet  med en fejlsøgnings-vejledning.
Denne kan gerne være på engelsk eller tysk – bare der er en beskrivelse.
Håber at nogen kan hjælpe,  Hilsen fra ”P.P.”

"PP"
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej PP. Jeg har med glæde læst dit nu snart to år gamle indlæg, da jeg selv er kommet i samme situation med en Electrolux Rapido håndstøvsuger, 14,4V. Først troede jeg det var laderen, der var gået itu, hvorfor jeg købte en ny hos Electrolux, men det viser sig, at symptomerne er de samme som du beskriver; nemlig at batterierne ikke vil modtage ladestrøm. Jeg har målt på polerne på ladedelen, at den sprøjter 22-23V ud, og de kommer også ind i støvsugeren på de interne poler, mens polerne på selve batterierne viser et rundt nul.
Du skriver, at det lykkedes dig at finde en dansk leverandør af de korrekte batterier og du fik ham til at påsvejse loddeflige på batterierne, så de efterfølgende var nemme at udskifte - Og det endda til en meget rimelig pris.
Har du evt. mulighed for at oplyse kontaktdata for pågældende leverandør eller sende et link, for så vil jeg da gå samme vej, for at få løst mit problem?
PS: Er de gamle batterier lige til at afmontere de forbundne ledninger og de nye lige så nemme at genmontere?

På forhånd mange tak for din assistance!
/Bigfool
Det er blot nogle helt almindlige standard 18650 Li-ion batterier.
Så søg blot efter 18650 loddeflige på Google, så er der masser af muligheder.
Ellers så har jeg også loddet på en masse batterier ude loddeflige.

Husk lige at tjek max afladestrøm skal være min 22A
@Discrusio: Tak for svar. 
Jeg er helt grøn på dette område, så hvordan tjekker jeg max ladestrøm?
Tak for linket, omend prisen er i den lidt højere ende, jeg skal jo bruge fire stk. og støvsugeren kostede omkring 500 kr fra ny for små tre år siden...
Jeg havde skrevet forkert, jeg mente "afladestrømmen": Hvordan måler jeg den (har kun et billigt multimeter)?
Det er ikke lige sådan at måle strømmen, da det kræver at du har fuld strøm på støvsugeren med maks belastning, og så skal du nok have fat i et tangamperemeter for at kunne måle strømtrækket til motoren, altså mens den kører.

prins pilfinger har indsat et datablad på nogle batterier, hvor max afladestrømmen er på 23A.

Når den ikke har koster mere end 500kr, så ville jeg havde smidt den ud for længe siden, og købt en ny.
Du kan sikkert godt finde nogle nye batterier, men du kan jo risikere at der også er fejl på elektronikken, og det faktisk er derfor batterierene er døde, hvilket slet ikke er utænkeligt, når der er 0V over cellerene.
 
Endnu engang tak for svaret Discrusio. Du svarer faktisk senest på et spørgsmål jeg havde glemt at stille nemlig, hvordan kan jeg sikre mig at det ikke vil ske igen, hvis den får nye batterier. Jeg følger derfor dit råd og smider støvsugeren over højre skulder.

Mange tak for alle input :-)
Mvh Bigfool
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis