Må man slukke for sit solcelleanlæg?

Hej
Vi bor til leje i et hus med solcelleanlæg på taget.
Vi har købt elbil og vil skifte ladeboksoperatør grundet ændret kørselsbehov. 
Vil skifte fra Clever til anden operatør.
Problemet er, at vi ikke kan leje en ladeboks med serviceaftale og elrefusion, som vi ellers gerne vil, da det er langt mere rentabelt.
Spørgsmålet er, om man må / kan slukke for og afmelde sit solcelleanlæg, når det er opsat for at opfylde energirammen i henhold til BR2020 klasse A?
Jeg er helt med på, at der formentlig ikke kommer nogen og kontrollerer det, men det føles bare så dumt at gøre det, hvis det er ulovligt.
Håber, at nogen kan svare på dette, da vi snart skal have opsagt vores nuværende aftale og skal have fundet en ny operatør.
Hilsen Trine

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. hvad har ladeboks med solceller at gøre?  2,er det udlejerens solcelleanlæg? hvis ja så er det ikke sikkert at han er vild med at det bliver afmeldt. I hvert fald er det noget i må snakke med ham/hende om.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ladeboksen har, som kovas skriver, intet med solcellerne at gøre. Når I bor til leje er det ikke jeres solcelleanlæg. Hvis I har kontrakt med ladeboksoperatør, kan I vel bare skifte, hvis I afregner strøm med forsyningsselskabet. Forøvrigt lader I vel elbilen om natten, hvor strømmen er billigst.


fase
Nej, det ved jeg godt og det er heller ikke det, jeg skriver.
Solcellerne har noget at gøre med afgiftsrefusionen.
"Det er dog ikke alle, som kan få en serviceaftale tilknyttet ladeboksen. Hvis du i din bolig har elvarme, solceller eller anden afgiftsfritaget strøm, kan du ikke modtage afgiftsrefusion. Derfor er andre løsninger bedre, f.eks. ladeboks uden serviceaftale. "
https://fdm.dk/beregnere/ladeloesning/mere-info-om-ladeloesninger
Problemet opstår fordi vi gerne vil have en serviceaftale = tryghed og refusion = økonomisk gevinst.
Så vidt jeg kan læse mig til, så er det ligegyldigt, hvem der ejer solcellerne, fordi der under alle omstændigheder kommer afgiftsfri strøm ind i boligen og det er den vi potentielt bruger til at oplade bilen med. I hvert tilfælde ifølge SKAT.
Jeg tror såmænd at udlejer er ligeglad, for der er ingen økonomisk gevinst ved solcellerne.
Og ja, vi er jo ikke så dumme, at vi ikke kan finde ud af at lade om natten.
Det efterlader os dog med to problematikker:
For tiden har har vi et fastpris aftale, som vi er bundet af et stykke tid endnu. Elselskabet har pt heller ikke mulighed for at tilbyde et flexafregningsprodukt.
Samtidig bliver solcelleenergien afregnet med flexafregning, hvilket giver en merudgift grundet øgede momsudgifter ved køb af strøm. Man skal nemlig bruge strømmen, mens den bliver produceret for at undgå at skulle sælge den og købe den dyrere på et senere tidspunkt - fx om natten.
Men vi lader alligevel om natten - dels for ikke at belaste elnettet og fordi det er mere praktisk.
Og jo, vi kan da bare skifte ladeoperatør - vi lever i et frit land.
Vi kan også bare skifte elselskab, når den tid kommer - skal så bare bruge en masse tid på at undersøge priser og produkter.
Det ville bare være så meget nemmere og give en stor økonomisk fordel bare at slukke for "skidtet".

Hvorfor svarer I i øvrigt ikke på det, som jeg spørger om?????

Du får et kort svar på dit spørgsmål. Sluk på afbryderen til solcellerne, så sender du ikke noget ud. Forsyningen er ligeglad med om der kommer noget ud på nettet. Når der er slukket registreres det som ingen produktion.

fase
" Hvis du i din bolig har elvarme, solceller eller anden afgiftsfritaget strøm, kan du ikke modtage afgiftsrefusion. "

Det giver vel sig selv at man ikke kan blive refunderet for noget man ikke har betalt ;-)
Systemet er så visselig indrettet, at hvis der er registreret så meget som en enkelt lillebitte solcelle på ejendommen, så kan man ikke få refusion for elbil. Heller ikke hvis man slukker for anlæget - det skal afmeldes, men så holder energirammen ikke længere...

Begrundelsen er ganske rigtig at hvis du har en solcelle, så kan du nok også komme i tanke om at bruge denne gratis energi til bilen og dermed få refunderet en afgift du ikke har betalt. Vi er helt nede på elektronniveau her.

Clever refunderer ikke afgiften - de betaler dig for den strøm du bruger til bilen.

Summarum, du har valget mellem Clever eller at betale fuld afgift.

Der er dog en mulig udvej. Hvis du kan få husets opvarmningsform skiftet til el, kan du slippe med at betale afgift af 4000kWh - så gør det nemlig ikke noget at man har solceller! Eller at man bruger afgiftsfri strøm til bilen...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

kovas skrev den 26-01-2022 13:44:22

1. hvad har ladeboks med solceller at gøre?  2,er det udlejerens solcelleanlæg? hvis ja så er det ikke sikkert at han er vild med at det bliver afmeldt. I hvert fald er det noget i må snakke med ham/hende om.

 Jeg ved i england der findes der ladere der kan kobles sammen med solcellerne så man direkte via laderen kan bruge af det el man har optjent, men det et nok tvivlsomt sådan et anllæg i dette tilfælde.



Prøv at se på denne fra Viva Energi, den kan også bruges med solceller kategori 6

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis