Stikkontakt

Hej alle:) jeg er ved at renovere hvor der er en stikkontakt jeg gerne vil lukke af. Det er vel ikke forkert at sætte en muffe på hver ledning og så mure hullet til? Grunden er der skal stå et skab foran og kontakten har aldrig været i brug
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har to muligheder, nemlig at lade stikkontakten blive hvor den er eller at fjerene den og muffe ledningerne. Der er ingen krav om, at stikkontakten skal være tilgængelig. At mure den til ikke lovligt.
Jeg bliver nødt til at stille spørgsmålet, hvordan vil du komme til stikkontakten eller den samling, du tænker på at lave, hvis der skal rettes fejl på installationen og dåsen er muret til og dermed usynlig.
Hvis du ikke skal bruge stikkontakten, så få lavet installationen om, så der ikke er samlinger, hvor stikkontakten er. Hvis det er med kabelinstallation er det lovligt at lave samlingen med en krympemuffe.

fase
Okay tak for svar. Troede måske ikke det ville blive nødvendigt at skulle til ledningerne hvis de var lukket af. Må man heller ikke lukke ledningerne med muffer og skære en lille plade der passer ind? Det var mest for at undgå noget "stak ud af væggen" når jeg skal have et skab foran.
Find ud af hvor ledningerne kommer fra til stikkontakten. Nogle gange kan man være heldig at den er forbundet til en kontakt på den anden side af væggen, eller et loftudtag, og så er det jo nemt at afmontere ledningerne og sløjfe stikkontakten.

Du skal tænke lidt over at ledninger i boliger sidder i mange år, så hvis du laver noget i dag, kan blive et problem for en person om 20-30 år.
Tænk hvis du skulle bore en hylde op på væggen og borede ind i en "tilmuret kontakt" ala den du vil lave, som var blevet lavet for 10 år siden. Det vil blive en dyr omgang at rette op på problemet   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fjern stikkontakten, muf ledningerne af. Monter et blænddæksel istedet for stikkontakten. Det stikker ganske få mm ud fra væggen. Husk du har en fodliste, der stikker ud også og skabe er normalt “hule” på bagsiden.

Købes overalt, hvor man handler med install materialer 
Det kunne være dækslet var vejen frem. Kan ikke gennemskue hvor ledningerne kommer fra, det ligner de går ind i midten af muren og drejer til siden. Men der er ikke andre kontakter på den væk.
Det er i et bryggers hvor jeg fjerner sokkelfliser så der er nemlig ingen sokkelkant i vejen😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis