Hvor meget ilt til grill

Hej derude 🤗
Jeg har lavet mig en lille gasgrill i en gammel olietønde. 
Den virker helt fint op til ca 250 grader hvorefter den falder i temperatur. Jeg skal bruge min 400 grader. 
Mit spørgsmål er om en flamme skal bruge mere ilt jo varmere omgivelses temperaturen er?
For tænker jeg kunne lave lidt flere lufthuller nede ved brænderne 😊

Mvh Joden. 

Hellere skrue end svejse. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en stører gasbrænder , der er rigeligt med luft (ilt)

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Hvor ved du fra der er rigeligt med ilt i min ovn? 🤷🏼‍♂️
Jeg har lavet en masse huller i bunden, ellers er den fuldstændig lukket 😊

Hvis flammen ikke soder mangler den ikke ilt. Den lave temp kan så være for mange huller eller at varmetabet er for stort i forhold til brænderens størrelse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas
Det du skriver giver meget god mening. Dog ikke når temperaturen starter med at blive høj, hvorefter den falder. 

Hvor meget falder den efter at den er nået de 250gr?
Jeg synes lige præcis at det passer. Husk at jo større temp forskel grill/udetemp jo større varmetab. Derfor ka den kun opvarme til de 250gr. Jeg har selv gaskomfur. Og det lille blus kan på ingen måde opvarme det samme som det store 3.5kw det er jo ren logik. Med en given brænder vil den opnå en balancetemp i forhold til omgivelserne, et eller andet sted.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej, gas skal ikke bruge mere ilt når temperaturen stiger. Hvis der ikke er nok ilt til din brænder vil den i et rum på størrelse med en olietønde, sænke varmeafgivelsen inden for det første minut. Din maksimumstemperatur vil være afhængig af udetemperatur og vind. Temperaturen vil stige langsommere og langsommere indtil varmeafgivelsen fra brænder svarer til varmeafgivelsen fra tønden til omgivelserne. Hvis du vil have højere temperatur skal du bruge en større brænder eller isolere tønden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis