Kombinere låger og køkken skabe fra forskellige fabrikater?

Hej med jer.

En god veninde har et ønske om at montere flere skabe i køkkenet. De skal monteres i forlængelse af et eksisterende skab fra HTH.
Ønsket er at der monteres nye skabe ved siden af de eksisterende og monteres samme slags låger på dem alle.

Ideelt vil det være oplagt at man kan vælge frit mellem korpus leverandør og låge leverandør, men kan man det?
Jeg ved at Ikea kører andre modul mål (specielt i højden), så de er ikke aktuelle i dette projekt. 
Men er hulplaceringen for hylder og låge montage ens hos fx HTH, Invita og Billigskabe?

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan der ikke siges noget entydigt om, så veninden må ud og måle med tommestokken i de forskellige forretninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kendte en der købte korpus hos Ikea og så låger fra et andet sted. Det fungerede, men han borede også selv ud for hængslerne i lågerne.
Men jeg ville nok også sende hende ud med tommestokken, for at være på den sikre side  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan ikke regne med at de forskellige fabrikater passer sammen. Man kan ikke en gang regne med at ny skabe fra en producent passer med gamle skabe fra samme producent. Fx skiftede Ikea mål på deres moduler for et par år siden. Start med at undersøge hos HTH om de kan levere samme type, så kan det være løsningen. 
Hvis hun går i hth Go, så koster sådan en skab ikke mange basøre, og medmindre skabene er så gamle at de har udvendige hængsler, så vil jeg næsten sige de bruger de samme mål hos hth med hensyn til huller osv.
Opfølgning. 

Det eksisterende er fra oktober 2019.
Må hellere tage nogle billeder, måle op m hælgsler og tage en tur omkring HTH lavpris og checke selv. 
Alernativt, købe det hele et sted og montere en samlet ny del... 

MVH Njord
Annonce
Både HTH og Invita er produceret af svenske Nobia. Dvs. korpus er identisk i de 2 brands.
Det er potentielt kan være en udfordring er boringerne i skuffefronter til beslagene. De har i tidens løb ændret lidt på det, så det vil til skuffer være en fordel med uborede fronter.
Låger er ikke noget problem, da er det industrinormen de følger - dvs. korpus 704 mm og 2 mm spaltmål. Hulrækken sidder også standard fra forkant korpus.
Fronter fra Billigskabe, er så vidt jeg ved, Safco fronter, så de fås også ved Nettoline, Aubo og Designa.
Største udfordring kan være de steder hvor hun har integrerede korpussider i frontfarve. De kan nemlig ikke skiftes.
Det kommer vel også an på hvor gammelt det HTH skab der er i køkkenet nu. De nye HTN/Invita moduler er ikke nødvendigvis identiske med moduler der er evt. 20 år gamle. Køkkenfirmaer har det jo med at opdatere deres varer en gang i mellem.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det er korrekt, men det er mere end 20 år siden Nobia DK gik over til industristandarden, så deres huller sidder ens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis