Sokkel for lav

Hej. Har tidligere fået et par gode råd herinde.
Jeg er ved at konstruere en tilbygning, nu er jeg dog usikker om soklen er høj nok, den rager ca 10cm over.
Jeg kan selvfølgelig imprægnerer den nederste bundrem udover murpap led noget trætjære eller lignende.
Hvis jeg forlænger den med et ekstra række leca blokke synes jeg dog den bliver for høj. Da den så vil komme helt op i ca 30 cm højde, den er på nuværende lidt over 10 cm.
Er der nogle alternativer? Jeg har overvejet at gøre første lag med en bjælke istedet? Men har lige brug for et par gode råd inden jeg kaster mig over det

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske rart at vide om du laver beboelse, garage eller brændeskur?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er optimalt at sokkel på tilbygning er samme højde som det hus du bygger den imod. Sokkel højde afsprjler oftest gulvhøjde, så det er ikke noget man sådan kan sjusse sig til. 
Men JohnLarsen har da ret.   Hvis det er fortelt til campingvogn er det ikke de samme regler der gælder  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Haha god pointe. Det er i et sommerhus område og tilbygning til sommerhuset.

Du rammer hovedet på sømmet ang de e to niveauer. Fortsætte jeg  et ekstra lag leca, vil soklen ligge to tre cm over den eksisterende. Jeg kan selvfølgelig bare lave gulvet lidt under sokkel niveau og flugten på den måde.. Men havde overvejet bare at boltre et tømmer fast så rammer jeg nemlig rimelig præcis 😀

For at det skal se ordentlig ud med pudsning osv. så skal sokkel have samme højde hele vejen. Hvis du ikke har forberedt det nedefra så må du tilpasse / save af leca blokke i den sidste række. Er det leca sandwich så kan vinkelsliber og sav bruges. Den kant der er savet af kommer nedad så mørtel fuge kan nivellere lidt.
Man kan ikke rette en fejl ved at lave en ny fejl. (tømmer under gulv niveau eller gulv under sokkel niveau). Hvad vil du gøre ved eventuel havedør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja har du ret i. Så må bare i gang med bajonet savrn og få dem ned i niveau 😀.
Nu har jeg pudset det øverste lag. Skal man ridse det op inden mand smider funktionsmørtel på.
Annonce
Hvis du har pudset over det øverste lag er det måske nemmere at hugge det lag af og så få rette højde. Det er ikke nemt at lave ridser i pudset overflade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Jeg tænker at påføre gevindstængerne som ekstra sikkerhed, derudover har jeg også lidt fortrudt jeg påtænkte forankring med vindtræksbånd, dels virker gevindstænger bare nemmere, men det kommer jo også til at virke som armering på tværs af lagene, hvor vindtræksbåndet vel primært er forankring :p.. 

Mit store spørgsmål er nu, jeg skal montere 10 gevindstænger a 1 m ca. HVilke diameter skal man vælge?
Jeg har SDS betonbor på 1 m. Men hvordan dælen får man betonstøvet op af hullet på 10 mm?
Derudover kan man bare på regne brugen af injektionsmørtel? Altså tænker den ikke er ekspanderende..
Men hvis jeg fx bore 10 mm og gevindstænger er 8 mm? Så er det vel i princippet bare 2 cylindre en a 10 mm x 1 m fratrukket 8 mm x 1 m. Det giver altså volumen af injektionsmørtelen.. Men hvordan dælen får man den ned i bunden? Betonlaget, som den skal binde til, er jo alligevel lidt nede nu :D

Jeg mener ikke du skal gå 1 meter ned. Så er du jo næsten ude af sokkel i bunden hvis du er 90 cm under terræn.
Det er udmærket med 10-15 cm nede i beton. Du skal passe på at hive boret op hvis boremaskine begynder at blive belastet. Pludselig kan den ikke trække det længere på grund af at den kører fast i borestøv.
Man kan få borestøv op med støvsuger eller kompresser. Der skal blot bruges en tynd slange som f.eks. slange til tykluft styringer. Ja der skal man være lidt kreativ med gaffa tape eller lignende. 
Injektions mørtel eller lim findes typisk i 2 komponent tuber med blande snegl i injektions tuden. Her kan du igen bruge en tynd plast slange til at føre limen ned i bunden af hullet. Når først limen er ude af tuden så starter hærdetiden. Den er typisk 10-20 minutter når det er meget koldt ellers 5-8 minutter. Derfor skal du lime fortløbende så der hele tiden kommer ny lim igennem tud og slange.
Du skal for det første have alle huller klar og rene inden du begynder, og gevindstænger skal være klar og ligge parat ved hver sin plads (den skårne gevind ende skal ned i limen). Så presser du en lille dynge ud på et stykke pap eller lign. Derved ser du hvor meget der skal trykkes på håndtag for et passende mængde. Du sætter slangen i bund og trykker mængden ud medens slange hæves opad. Gevindstangens ende smadres ind i den lille dynge du har på papstykket. ( derved sikrer du at der kommer lim ind i gevind)
Gevindstang stoppes ned og du går videre til næste hul. Har du mere smadder tilbage på papstykke så behøver du ikke at lave ny dynge. Der er ikke tid til kaffe, øl eller lignende i denne proces. Når du er færdig så kan slange og blandetud ikke bruges længere.
Skulle patron gå tør midt i så sætter du bare den tud du har gang i over på en ny patron. Men du skal være opmærksom på at det første der kommer ud skal over på papstykket da det ikke er blandet ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svaret. Det var yderst brugbart.
Finder en måde at få støvsuger modificeret til sugerørs niveau 😅 ellers må jeg gang i den gamle kompressor
Mht diameter bor versus gevind stænger er der så nogle regler?
Du kan sagtens bruge 10 mm gevind stang i 10 mm hul. Måske skal der møtrik på topenden så man kan banke lidt på gevindstang uden at ødelægge gevind. 
Bruger du trykluft så husk beskyttelses briller. Der kommer støv op meget pludselig og i udefinerbar retning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis