Hulmursisolering når varmekilde er 100% brændeovn??

Hejsa, Jeg har i mange år læst indlæg her og ELSKER de gode ideer og tips!
Nu står jeg selv med en masse spørgsmål da jeg er blevet husejer for 3 år siden.
Vores hus er fra 1924 med høj sokkel (20-40cm). Der er murpap mellem sokkel og mur. 
Huset er muret af de "ubrændte?" mursten og mørtel er det "sandede" KKH mørtel uden cement. Husets mursten er ikke synlige udenpå da der oven på murstenene er lagt et lag (ca 1-1,5 cm) "cementlag" - Det virker ihvertfald som cement. Men da det har været der siden huset blev opført (ifølge min nabo der har boet her hele livet) må det være cement-fri.
Huset opvarmes ALENE med brændeovn (morsø1126) og elpanel i soveværelse på 1.sal.
Vores problem er at vi nemt holder varmen i stueplan (+20-25) men 1 sal er meget kold da hele bagvæg OG GAVL er eksponeret mod øst - Og væggen på 1 sal er PISSEKOLD når det stormer fra Ø/SØ. SÅ jeg ville mægtig gerne hulmursisolere og HAR nærstuderet en masse tråde herinde mht. materialer, egenskaber osv. Men mit store spørgsmål er:
Når vi nu KUN opvarmer med brændeovn (dvs. med større udsving i temperatur over døgnet hvad betyder det så for hulmursisolering? Jeg er jo nervøs for at de store udsving kan indvirke negativt på isoleringen. Er der nogen herinde der SELV har hulmursisoleret med brændeovn (eller måske pilleovn) som varmekilde? Håber meget på input - Og GERNE forslag til HVILKET isoleringsmateriale. Mvh Gør-Det-Selv'er Lisbeth

At lære er at leve!
Hejsa, Jeg har i mange år læst indlæg her og... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 26-01-2022 13:12:24Som tillæg til mit sidste indlæg.

Beregning af pris for varme brænde eller luft-luft-varmepumpe:
Træ 1400 kr pr rummeter, dvs ca. 2,33 kr pr kg 
Nu ved jeg jo ikke hvor du køber brænde, eller hvor vådt det er, men jeg troede at Nordsjælland var et dyrt område.
Vi køber, og får leveret gratis, ca. 15 rummeter blandet løvtræ om året til vores masseovn. Prisen er som vist på billedet. Det bliver vist 1,28 pr kg for utørret (som jeg måler til lidt over 20 pct fugtighed ved leveringen) hhv. 1,88 pr kg for tørret (som vi aldrig har købt).
Du kan finde flere detaljer på https://vangehus.dk/priser/


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-01-2022 17:02:19

Nu ved jeg jo ikke hvor du køber brænde..

Da jeg skrev indlægget, var jeg godt klar over at der ville sige at de have havde en varmepumpe
med en bedre COP eller kunne købe billigere brænde. Derfor anbefalede jeg at man selv kunne
sætte andre tal ind.

Husk på at hvis ikke bruger ordentligt tørret træ falder virkningsgraden betydeligt.

Her er et overslag med dine tal:
Træ: 1,28 kr pr kg
Brændværdi: 3,9 kWh/kg
Brændeovn virkningsgrad: 60%
Pris: 1,28 / (3,9*0,6) = 0,55 kr pr kWh (varme)

Her er hvis hvis varmepumpen har COP 4,5 i stedet for 3,5:
El pris 2,5 kr pr kWh
COP: 4,5
Varmepumpe: 2,5 / 4,5 = 0,56 kr pr kWh (varme)

El-radiator: 2,50 kr pr kWh (varme)

Det vil altid kun være et overslag, da der er mange faktorer, der har betydning.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis