Gulv strøer

Hej alle.

Jeg har købt en lejlighed hvor jeg skal have lagt et nyt gulv. Det bliver et fyrretræs plankegulv på strøer som er 20mm i tykkelsen.

Jeg har kunne læse mig frem til at der skal være maks 520mm strøafstand, sagen er den at de bærende bjælker som jeg tænkte at ligge gulvet på har en afstand på 1000mm med lerindskud og forskalling under.

Hoveddøren tillader ikke at jeg hæver gulvet så meget så kan ikke helt finde ud af hvad der er korrekt at gøre, håber nogle her kan hjælpe. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
20 mm strøer, skal vel stadig strække over 1000 mm og så får du plankerne på langs af spærene - Det kommer ikke til at holde. 

Du bør nok lægge gulvfiner, eller bedre, gulv krydsfiner. Du kan vælge, at forsænke det ved at lave "hylder" ved at skrue/limme strøerne på siden af spærene og skære gulvplade til og lægge i mellem spærene i stedet for ovenpå. Så kan du lægge plankegulvet direkte på spærene. Men det er selvfølgeligt noget mere krævende, at gøre. Alternativ kan du sætte hjælpespær på tværs af spærene - og lægge gulvet på langs af spærene. Men det skal gøres præcist så gulvet ikke bugter sig. 

Lerindskuddet hjælper på lyd, brand og luftfugt. Nogen fjerner det, og erstatter med anden isolering. Men hvis det er mellem to lejligheder, har du ikke så meget vundet. Du mister noget lydisolering og underboen får noget varmeisolering ved at der skiftes. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis