LG Vaskemaskine pumpe opfører sig underligt

Hej!

Nyt medlem her der har brugt det meste af dagen i dag på at bøvle med sin vaskemaskine fra LG.

Vores vaskemaskine begyndte i dag at melde fejl "OE" som betyder at den ikke kan komme af med vandet. Jeg tømte manuelt vandet ud og checkede de almindelige ting som afløbsrør, trævlesi, pumpehjul osv.

Når maskinen er tømt for vand drejer pumpehjulet tilsyneladende rundt, selvom det lod til at have svært ved at sætte igang første gang jeg checkede det. Derudover synes jeg pumpen larmer lidt mere end normalt, men den drejer dog rundt!

Når jeg så forsøger at køre en kort cyklus og forsøger at pumpe ud kan man høre at pumpen begynder at køre i et sekund og stopper så, hvorefter pumpen aldrig giver lyd fra sig igen. Heller ikke hvis man kører tømningsprogrammet. Hvis jeg så manuelt tømmer maskinen for vand igen, så kører hjulet rundt igen under tømningsprogrammet.

Er min mistanke korrekt om at pumpen har det skidt? Og skal skiftes?

Jeg er relativt fingernem og har repareret andre hvidevarer selv førhen, og tænker at jeg sagtens selv kan skifte pumpen, men jeg vil bare gerne vide om min diagnose er korrekt.

Ser frem til at høre fra jer :) 
På forhånd tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Jeg er ret sikker på at din diagnose er korrekt ud fra din forklaring. Det er typisk at pumpen kan køre når det er helt tømt for vand, men så snart der er belastning så sætter det sig fast. 
Der er nok ikke andet at gøre end tage shancen og bestille ny pumpe til hvis den ellers er ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-01-2022 00:13:24

Velkommen på lds
Jeg er ret sikker på at din diagnose er korrekt ud fra din forklaring. Det er typisk at pumpen kan køre når det er helt tømt for vand, men så snart der er belastning så sætter det sig fast. 
Der er nok ikke andet at gøre end tage shancen og bestille ny pumpe til hvis den ellers er ok. 
Tak for svaret! 

Pumpen koster ikke mange basører så jeg tror det bliver det jeg ender med. 

Prøv at skille vandlåsen ad og rense den , det er som regel det der giver den fejl.......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 25-01-2022 10:12:16

Prøv at skille vandlåsen ad og rense den , det er som regel det der giver den fejl.......

 Det har ikke noget med vandlåsen at gøre

Det er der hvor afløbsslangen er tilsluttet vandlåsen at problemet opstår , der dannes  en prop som hæmmer vandet at komme ind i vandlåsen , vandet oppe fra vasken løber let igennem ..

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
karl smart skrev den 25-01-2022 17:55:26

Det er der hvor afløbsslangen er tilsluttet vandlåsen at problemet opstår , der dannes  en prop som hæmmer vandet at komme ind i vandlåsen , vandet oppe fra vasken løber let igennem ..

 Nej, det er ikke tilfældet. Har godt set du er kommet med samme forklaring i andre tråde, men det er altså ikke det der er galt her. Afløbet fungerer fint, vandlås fungerer fint :) Har hevet pumpen ud af maskinen nu og den måler næsten 200 Ohm. Den burde måle omkring 6-7 stykker.

Jeg har nu opdaget at den nye pumpemotor jeg har bestilt er 25W i stedet for de 35W som den originale har. 
Ifølge siden hvor jeg har bestilt den skulle den passe til vaskemaskinen. Som jeg antager det vil dette blot betyde at pumpen vil køre langsommere, og med mindre at styringsenheden er klog nok til at mærke forskel så burde det i realiteten ikke have nogen større betydning (måske andet end at udtømning måske vil tage lidt længere)

Mit spørgsmål er så om jeg er korrekt i den antagelse eller om hjemmesiden har lavet en fejl?

På forhånd tak! :)
Hvis pumpen passer med fastgørelse osv. så er det ok. Den er måske energi optimeret så den del skal du ikke være nervøs for. Skulle du have ret i din antagelse om lidt længere pumpetid så er det ikke noget du eller maskinens styring "opdager"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-01-2022 22:59:28

Hvis pumpen passer med fastgørelse osv. så er det ok. Den er måske energi optimeret så den del skal du ikke være nervøs for. Skulle du have ret i din antagelse om lidt længere pumpetid så er det ikke noget du eller maskinens styring "opdager"

 Fantastisk. Jamen så var det som forventet! Tak for din hjælp :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis