Lægte afstand ved krydsforskalling

Jeg skal til at opsætte flere skillevægge og i den forbindelse vil jeg gerne høre om folks erfaringer eller råd med hensyn til center afstande.

Jeg opsætter lodrette 145x45mm, hvorpå der bliver forskallet vandret med 45x45mm.
Næsten alle steder jeg læser, står der at center afstande på de lodrette enten skal være 450mm eller 600mm, for så passer det med en gipsplade, hvilket er logisk nok.

Er der nogen der har erfaring med at øge centerafstandene mellem de lodrette, til f.eks 1020mm, så isoleringsbatts'ene "ligger" vandret i stedet for? 1020mm passer nemlig på isoleringsbatts når de "ligges ned.
Vil de have nogen betydning på isoleringen, vil denne evt. blive "mast"?

Det er udelukke for at spare på de lodrette reglar, jeg spørger, da det er omkring 60 m "skillevæg", jeg skal sætte op.

MVH
Peter Jensen, Mariager

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke bruger de lodrette til at sætte pladerne på så skal denne af stand ikke passe til plader men til isolering og den forskalling du påtænker. Isolering kan sagtens holde til at ligge ned hvis du forstår. Man du skal vel også have isolering imellem dine vandrette reglar så her skal det afpasses præcis efter gipsplader.  
Jeg bruger hellere stålreglar og ved så tykke skille væg bliver det så 2 lodrette rækker stålreglar med isolering imellem 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvorfor vil du have 250 mm tykke skillevæge? Du fjerner lige 6m2 af husets areal fremfor en alm. tykkelse skillervæg.

Der er ingen problemer i at øge afstanden på de lodrette stykker spærtræ til 1000 mm, de er der jo kun for du har noget at understøtte den vandrette forskalling i, men den “rigtige” måde at gøre det på er med 2 rækker stållægter med cc 450 mm.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også