Nye vandrør - 1 eller 2 strenge ?

Står og skal have skiftet mine meget gamle 3/4" galvaniserede vandrørs installation til nye og derved skal der også en masse ekstra afgange på.
 Men hvordan plejer man at bygge det op efter vandmåleren ?

Mon logik siger mig at virker på samme måde om den bliver 1 streng eller 2 strenge da om det er 1 langt 3/4" vandrør på alle afgangene på eller er 1 stk. 3/4" vandrør der bliver delt i 2 stk. 3/4" rør med alle afgangene på har samme vandmængde/vandtryk til rådighed :)?
 Eller er der en helt tredje måde - f.eks større rør på den ene streng eller lign. ?

Håber nogen ved noget :)

God dag !

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu er der jo ikke mange der bruger stålrør mere , når de skal skiftes , men derimod pex
vil du have det lavet på den måde du har tegnet , vil der ikke være forskel på trykket på de to måder , du bruger jo aldrig alle aftapningerne på samme tid
Når du snakker 1 og 2 strenge er det ofte til varme hvor det gør en forskel. Ved dit vand, er der normalt en fordeler efter vandmåleren, der så går til hvert tappested, men det kræver sikkert at alt gulv skal brydes op og giver hurtigt en del rør. Det er ofte 15mm pexrør. Men hvis ikke det er muligt, kan 1-2 enkelt og tykkere rør også gøre det og så fordeles til forskellige steder. Er ikke så vigtigt om du har 1,2 eller 3 til det.

Du er nødt til at fortælle lidt mere om hvilke muligheder du har og hvad planerne er med dit gulv
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Johns777 skrev den 24-01-2022 19:10:36

Du er nødt til at fortælle lidt mere om hvilke muligheder du har.....

My bad at jeg ikke lige kom med mere info :)

 Der er sådan et 2 etagers hus med fuld kælder under den beboelige overetage så det er dejligt nemt og fremkommeligt at skulle lave - Det kommer bare til at løbe langs væggen og op på loftet mm.

 Nu bliver der nævnt Pex, men jeg har også set på div. byggepladser af mange bruger rustfrit eller lign. og så med presseværktøj - Mega nemt og hurtigt men nu har jeg ikke presseværktøj (mener den er jævnt dyr den maskine).
 Er galvaniseret stålrør så ikke stadigvæk umiddelbart ok ? Tænker på holdbarhed, der er rustfri pres vel det ultimative men det kan jeg bare ikke lave selv, er galvaniseret stålrør så ikke en ok løsning :)?

Der kommer vidst 3/4" ind i huset til vandmåleren så tænker bare at køre videre derfra i 3/4" også, giver ikke så meget mening at gå op i dimension tænker jeg.




Man bruger IKKE galv. vandrør til nye installationer de er dyre at montere tager lang tid de stopper til i skidt snavs og kalk i dag bruges der PEX rør til måske 99,99 % af alle ny installationer til private de kalker ikke til de er billige og meget hurtige at montere...... Og det er selvfølgelig alupex rør jeg taler om pris forskel alupex rør ca. 10-12 kr PR m rustfri koster 100-120 kr. PR. M fittings er ligeledes tilsvarende dyrere så 10 x så dyrt med rustfri kontra alupex og totalt unødvendigt da man jo ikke ser rørene i mine øjne svare det lidt til at blande 24 karat guldstøv i puds og så male det over bagefter !!!!!

Og hvis du vil gøre det selv så kan du leje en pressemaskine til fittings.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
mfrost skrev den 24-01-2022 19:28:09

Man bruger IKKE galv. vandrør til nye installationer de er dyre at montere tager lang tid de stopper til i skidt snavs og kalk i dag bruges der PEX rør til måske 99,99 % af alle ny installationer til private de kalker ikke til de er billige og meget hurtige at montere...... Og det er selvfølgelig alupex rør jeg taler om pris forskel alupex rør ca. 10-12 kr PR m rustfri koster 100-120 kr. PR. M fittings er ligeledes tilsvarende dyrere så 10 x så dyrt med rustfri kontra alupex og totalt unødvendigt da man jo ikke ser rørene i mine øjne svare det lidt til at blande 24 karat guldstøv i puds og så male det over bagefter !!!!!

 Aha, jamen det kan da være jeg skal kaste mig ud i alupex ! Det ville være rart at få noget der ikke stopper til osv. som galvaniseret !
 
Hvad svarer 3/4" til i alupex ? Tænker det giver mening at holde det i så stor dimension som muligt, det koster nogenlunde det samme kan jeg se. 25mm ?

 Og der findes værktøj til det også ligner det, der ikke koster 10.000 kr+ :D 
https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-alupex-ror-og-fittings-pres-vaerktoj-til-alupex-pipe-tool-alu-prestang-034694000


25mm er fint og så en bunke holdere så det hele sidder pænt.

Deres presværktøj er også fint, har samme presse til rustfri. Den virker fint, men man skal bare ikke presse 20 samlinger lige efter hinanden, så falder armene af ;)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Johns777 skrev den 24-01-2022 19:58:38

25mm er fint og så en bunke holdere så det hele sidder pænt.

Deres presværktøj er også fint, har samme presse til rustfri. Den virker fint, men man skal bare ikke presse 20 samlinger lige efter hinanden, så falder armene af ;)

 Haha, ja manuelt presværktøj er hårde løjer :)

 Nu er jeg helt ny i Alupex, men for mig at se er der næsten kun fittings osv. til 16mm og meget lidt til 20mm og ingenting til 25mm ?  
 
Men er der ellers noget man skal være opmærksom på - Tænker mht. materiale valg eller lign. i forhold til korrision eller køre det med det der ligner messing fittings/stophaner mm. ?
Værktøj der er godt at have ? Tænker prestang, klipper til alupex og et kalibreringsvæktøj ? (kalibreringsværktøj er bare den man skal bruge før hvert pres ik ?)

Tak for hjælpen og for at få mig over på alupex, det føltes helt rigtigt at lave den lækre løsning kontra gammeldags galv. rør :-)

Når man lægger ny vandinstallation laver man en fordeler LINK og går derfra ud til de enkelte tappesteder. 
Der skal så være 1 fordeler for det varme og 1 for det kolde. Nu viser du på din princip skitse cooker, vandhane køkkenvask og opvasker. De går normalt på den samme streng da de alle tilsluttes under køkkenvask. Og måske kommer udendørs vandhane også der. 
Så fordeler og 15 mm pex rør er nemt at arbejde med, uden ekstra værktøj. 
Pex rør skal naturligvis være rør / rør så utætheder ses ved laveste udgangs punkt. De passer i pex indmurings dåser og derfra med 1/2 " rør 
Er det ved bruse termostat batteri skal man have afstands stykke så dåser sidder præcis. 
H

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du har en kælder det skal monteres i, er pexrør ikke lige sagen, hvis du vil have en pæn installation. Pexrør er bedst egnede til skjult instalkation.
Der er intet i vejen for at bruge almindelige galvaniserede rør og fittings hvor det er tilgængeligt, og så fortsætte med pexrør videre op i bygningen.
En installation med pressfittings er meget dyrere i stumper, men meget billigere at montere hvis du skal betale dig fra det, så derfor ser vi næsten ingen “gevindinstallation” mere.
Der er også et bedre “flow” gennem de nye pressfittings, men ligefrem at fravælge gevindinstallationen på grund af tilstopning og aflejringer er at overregere.

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også