Nye vandrør - 1 eller 2 strenge ?

Står og skal have skiftet mine meget gamle 3/4" galvaniserede vandrørs installation til nye og derved skal der også en masse ekstra afgange på.
 Men hvordan plejer man at bygge det op efter vandmåleren ?

Mon logik siger mig at virker på samme måde om den bliver 1 streng eller 2 strenge da om det er 1 langt 3/4" vandrør på alle afgangene på eller er 1 stk. 3/4" vandrør der bliver delt i 2 stk. 3/4" rør med alle afgangene på har samme vandmængde/vandtryk til rådighed :)?
 Eller er der en helt tredje måde - f.eks større rør på den ene streng eller lign. ?

Håber nogen ved noget :)

God dag !

Står og skal have skiftet mine meget gamle 3/4... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 25-01-2022 06:28:19

Når du har en kælder det skal monteres i, er pexrør ikke lige sagen, hvis du vil have en pæn installation. Pexrør er bedst egnede til skjult instalkation.
Der er intet i vejen for at bruge almindelige galvaniserede rør og fittings hvor det er tilgængeligt, og så fortsætte med pexrør videre op i bygningen.
En installation med pressfittings er meget dyrere i stumper, men meget billigere at montere hvis du skal betale dig fra det, så derfor ser vi næsten ingen “gevindinstallation” mere.
Der er også et bedre “flow” gennem de nye pressfittings, men ligefrem at fravælge gevindinstallationen på grund af tilstopning og aflejringer er at overregere.

 

 Min skitse var "bare" et tænkt eksempel, der er meget mere på tegnebrættet i virkeligheden:
Koldt: Disp udtag til udendørs projekter (Festivals vogn mm.), Bruser x 2, WC, Håndvask, Udendørs vandhane, Vaskemaskine, Vandhane køkken, køleskabsvand, cooker, sprinkler til over tørretumbler.

Varmt: Disp til udendørs, brus x 2, håndvask badeværelse, køkkenvask, rør til cirkulation ?

Det er 11 udtag til koldt vand og måske 13 da jeg vil have lidt ekstra disp udtag + der på et tidspunkt skal laves toilet i kælderen osv. 
 Mener du så at jeg skal have en fordeler til 13 udtag og så køre ud til hver afgang fra den eller ? 

 Min tanke var at lave det så stort som muligt, men det virker til at 25mm alupex er ret usædvanligt........ så 20mm ?..........

Hvis du har tænkt dig at lave noget lignende som på din skitse, så skal du være klar over at der ikke må laves skjulte samlinger. Du trækker noget der svarer til 1/2" rør fra en manifold og ud til hver tapsted. Hvis du støber rørene ind så træk dem i føringsrør, som gør at rørene kan skiftes ud.

fase
Jeg mener du skal tælle op på kold og varm og så have 2 fordelere der passer. Dem jeg har nævnt som sidder sammen kan gå på 1 pex rør. Du kan godt lave 3/4" rør hen til et centralt sted hvor pex rør kan gå ud fra.  
Der hvor mit link lander ses også fordelere med indbygget lukke hane. Det kan være en stor fordel når man ikke laver det hele på en gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-01-2022 18:28:05

Jeg mener du skal tælle op på kold og varm og så have 2 fordelere der passer. Dem jeg har nævnt som sidder sammen kan gå på 1 pex rør. Du kan godt lave 3/4" rør hen til et centralt sted hvor pex rør kan gå ud fra.  
Der hvor mit link lander ses også fordelere med indbygget lukke hane. Det kan være en stor fordel når man ikke laver det hele på en gang. 

 Ja okay, så 16mm pex svarer til 1/2" ca, og det giver fint vandtryk :)?
 Er vant til temmelig højt vandtryk her hvor jeg bor så vil sgu helst ikke lave noget hvor det falder betydeligt, men okay hvis dåserne til f.eks bruser kun passer med det der svarer til 1/2" i pex så er det jo sådan :)
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også