Svejse linoleum

Hej,

Jeg har beklædt vores køkkenbord med linoleum - desværre ikke i et sammenhængende stykke - jeg har brug for at få lavet en pæn samling (se billedet). Kan se at svejseværktøjet er utrolig dyrt og har endnu ikke kunne finde et sted der lejer det ud - og hvis jeg finder det, er det så muligt at løse det selv? - er der nogen med linoleumserfaring der kan pege mig i retning af en god løsning?

På forhånd mange tak!

Mvh. Jeppe

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bredker
bredker
2039 9760
få fat i en gulvmontør , det tager max 10 min for det lille stykke , og så får du det lavet ordentligt
Grebber
Grebber
14 6950
Hej Jeppe

Jeg er nysgerrig efter om du fandt en god løsning, da jeg tænker at ville prøve tilsvarende på vores eksisterende laminatbordplade - det kan heller ikke blive i et stykke.

Var det ok at arbejde med? Brugte du “bare” en almindelig krydsfinerplade, som base?

Vh Thomas

Thomas
Superdiy
Superdiy
214 4200
Det skal ikke svejses sammen da det giver en synlig overgang med en helt anden struktur. Det er noget man gør i et badeværelse hvor vinylen skal være vandtæt. I stedet skal der laves en tæt sammenskærring, hvis man er øvet nok kan samlingen næsten ikke ses.

Der er flere gode videoer der viser hvordan du gør på youtube.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
kovas
kovas
3327 9670
 Linoleum og laminat er på ingen måde det samme. Laminat kan ikke svejses. hvis det er laminat så ville jeg fræse en not i begge kanter som støder op mod hinanden og lime dem sammen med er løs feder. Men det pæneste bliver jo hvis bordpladerne er bestilt til det fra fabrik.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
ev elmand
ev elmand
22339 7480
Det er vinyl man svejser sammen ved at tilføre en lille stribe som opvarmes i værktøjet. Det ligner i øvrigt lidt en loddekolbe blot med et hul igennem spidsen som tråden trækkes i gennem. Det bliver lagt i samlingen så det ligger lidt over i en pølse. Når det er kølet af skæres toppen af "pølsen" så det er plan med overfladen. Det sidste kræver en meget skarp kniv. Sidst jeg tale med en gulvmontør var han så "nænsom" over denne kniv at jeg næsten ikke måtte røre den.   
Jeg mener ikke man kan svejse linoleum og slet ikke laminat. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
bredker
bredker
2039 9760
ev elmand skrev den 11-09-2022 23:10:41

Det er vinyl man svejser sammen ved at tilføre en lille stribe som opvarmes i værktøjet. Det ligner i øvrigt lidt en loddekolbe blot med et hul igennem spidsen som tråden trækkes i gennem. Det bliver lagt i samlingen så det ligger lidt over i en pølse. Når det er kølet af skæres toppen af "pølsen" så det er plan med overfladen. Det sidste kræver en meget skarp kniv. Sidst jeg tale med en gulvmontør var han så "nænsom" over denne kniv at jeg næsten ikke måtte røre den.   
Jeg mener ikke man kan svejse linoleum og slet ikke laminat. 

nu er det ikke alle slags vinyl der kan svejses , linoleum gør man det altid

nu er det ikke bare en skarp kniv , men skraber og så en special  kniv ,derudover skal det altid fræses først
Annonce
kovas
kovas
3327 9670
Ja vi har da et helt linoneumgulv på loftettagen som er svejst. Og det er helt almindeligt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Lime linoleum på linoleum
    Lav-Hus (6 svar)
  2. Linoleum
    Lav-Hus (11 svar)
  3. svejser
    Lav-Bil (1 svar)
  4. svejse
    Værktøj og maskiner (1 svar)
  5. svejser
    Lav-Hus (2 svar)
  6. svejser
    Lav-Hobby (3 svar)
  7. Svejser
    Værktøj og maskiner (2 svar)
  8. Svejser
    Værktøj og maskiner (2 svar)
  9. Linoleum bordplade
    Lav-Hus (2 svar)
  10. Klinker på linoleum
    Lav-Hus (18 svar)

Populært lige nu

1. Varmepumpe reparation eller??
    Fyr og opvarmning (læst 214 gange)
  2. Gulvvarme med konstant varme?
    Fyr og opvarmning (læst 11615 gange)
  3. Profilbrædder på ydervæg, hvordan undgår jeg fugt?problemer
    Lav-Hus (læst 332 gange)
  4. Skal gulvfliser helt ud til væggen?
    Lav-Hus (læst 415 gange)
  5. Afstandsberegning mellem brædder/ hvor mange?
    Lav-Hus (læst 425 gange)
  6. Isoleret stålhal som selvbyg?
    Lav-Hus (læst 273 gange)
  7. Nyt tag, isolere før eller efter?
    Lav-Hus (læst 185 gange)
  8. "Falke" - Jem og Fix's eget mærke
    Lav-Hus (læst 91616 gange)
  9. Farvel ... og tak for denne gang!
    Over hækken (læst 472 gange)
  10. Hvilken varmepumpe
    Fyr og opvarmning (læst 692 gange)

Tilmeld dig og få fordele