Cementpuds eller kalkpuds?

Hej LDS
Jeg har pillet de gamle forsatsvægge ned i min stue og nu vil jeg have pudset væggene op igen i en grov puds. Jeg har ikke banket den eksisterende puds af, blot ladet den sidde de steder hvor den stadig hæftede godt og banket det løse af. De løse steder har jeg repareret og pudset på nye med Weber 280. 

Men jeg kan læse mig frem til i Facebook grupper og lign. at det ikke er godt at blande materialer. 
Huset er fra 1932, så jeg går ud fra, at det er kalkpuds som sidder på væggene pt.

Nu har jeg brugt weber 280 flere steder, bl.a. til at rette skader omkring og under vinduer, samt i nogle hjørner med forskallingsnet.

Men vil jeg komme til at opleve udfordringer ved denne løsning?

Nogle morgener kan jeg konstatere en smule dug på vinduerne i stuen, men siden vi fik lukket gulv af og begyndte fyre i brændeovnen har der ikke været noget. 

Vil meget gerne høre jeres kloge råd 👍
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et ældre, dårligt isoleret hus, i dette oplagte stadie.
Jeg ville opsætte mineralske isoleringsblokke på yder æggene, så får du både rettet væggen pænt af, og isoleret i samme arbejdsgang.

Kig på ytong multipor, h+h comfort blok med flere.

Med mindre du har planer om at isolere facaden.

Det skader nok ikke at have lappet med Weber indendørs.

Elektronikteknikeren
Nu taler jeg kun ud fra min egen erfaring. Weber 280 er en hæftemørtel og binder på mange forskellige mineralske overflader så det skal nok blive siddende, men prøv at tjek bagsiden af posen. Jeg har for 3 år siden brugt den til at pudse væggene i min kælder fra 1948. Det sidder der stadig på trods af det er pudset oven på fire forskellige underlag, Mursten, gammelt puds, beton og gamle pletter maling. Jeg oplever ikke det holder på fugten, nogle steder om sommeren har jeg set aftegninger af hvad jeg tyder som fugt som efter noget tid tørrer ud. 

Gregeren skrev den 24-01-2022 11:20:09

Et ældre, dårligt isoleret hus, i dette oplagte stadie.
Jeg ville opsætte mineralske isoleringsblokke på yder æggene, så får du både rettet væggen pænt af, og isoleret i samme arbejdsgang.

Kig på ytong multipor, h+h comfort blok med flere.

Med mindre du har planer om at isolere facaden.

Det skader nok ikke at have lappet med Weber indendørs.

 Jeg har lige fået hulmursisoleret hele skidtet og det har virkelig hjulpet på varmen. Vi gik fra en gennemsnitstemperatur indenfor på 14 grader til 17 grader, uden at skrue op for varmen. Så det er jeg faktisk rigtig godt tilfreds med. 

Min tanke var at pudse så lige op som muligt og tage resten med spartel. Så væggene blive så lige som muligt - jeg vil helt ikke sætte mere på ydervæggene, da vindueshullerne i forvejen er ret dybe. 
chrisbo skrev den 24-01-2022 11:23:19

Nu taler jeg kun ud fra min egen erfaring. Weber 280 er en hæftemørtel og binder på mange forskellige mineralske overflader så det skal nok blive siddende, men prøv at tjek bagsiden af posen. Jeg har for 3 år siden brugt den til at pudse væggene i min kælder fra 1948. Det sidder der stadig på trods af det er pudset oven på fire forskellige underlag, Mursten, gammelt puds, beton og gamle pletter maling. Jeg oplever ikke det holder på fugten, nogle steder om sommeren har jeg set aftegninger af hvad jeg tyder som fugt som efter noget tid tørrer ud. 

 Jeg er ikke så nervøs for om det bliver siddende, det tror jeg nok det skal 😄 Det hæfter som du siger til stort set alt. 

Men jeg blev bekymret for åndbarheden i huset, men det er måske ikke så stort et problem, når det kun er felter jeg pudser det med? Det største felt er vel 1*1 meter under en ventilationskanal, så det bliver en blanding af det gamle puds og ny hæftemørtel.

Det har større betydning udendørs, da damptrykket går indefra, og ud af muren.

Derfor skader en lidt tættere overflade indvendig ikke det store.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også