Spots - lampe eller fast installation?

Ejerskifteforsikring og spots på badeværelset

Jeg har overtaget et hus hvor der er 230volt indbyggede spots i loftet på badeværelset.
De er ligger direkte isolering men er ikke beregnet til det. Elektrikeren bekræftede at disse spots ikke må ligge direkte i isolering og at det nemmeste/korrekte er at skifte dem frem for at sætte afskærmning over dem (de har ikke f-hat mærkning).
I elrapporten er der kun nævnt forkert anvendt ledningsmateriel på disse spots men ikke at de ikke må ligge direkte i isolering.
Ejerskifteforsikringen vil ikke dække da de mener at det svarer til installering af en lampe og den del omkring forkerte spots ikke har noget med ulovlig installation at gøre (kun forkert anvendt ledningsmateriel som netop er nævnt i rapporten og selvfølgelig derfor ikke dækkes).Er det korrekt hvad forsikringen siger?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om forsikring vurdere dække.  Men mon erfaring siger, at de forsøger sig med at udbedring er billigere end selvrisikoen..
Og mon ikke det også er det, I dette tilfælde?

Hvis der kan bruges almindelige spots (til montage i isolering) koster de jo godt 100,- per stk. Træk af nyt kabel kan jo måske gøres ved at bruge det gamle som træksnor.. så med mindre der er komplikationer er elektrikeren vel færdig inden frokost🙂 (har elektrikeren du nævner, ikke givet et bud på prisen?)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis ikke er installeret efter forskrifterne, er det en ulovlig installation, som ikke er nævnt i elsynsrapporten. Skaden må være dækket af forsikringen. En anden ting er om du kan få det udbedret inden for selvrisikoen. Måske burde du overveje at skifte til spots, som må indbygges i isoleringen.

fase
tak lyhne og s-fabrin for svar. Sagen er at der er andre el-ting som er ulovlige og som er samlet i en skade. Derfor er udgifterne til el-installatøren allerede lidt højere end hvad selvrisikoen dækker. Mit problem er at selve det faktum er at forkert anvendt ledningsmateriel er nævnt i elrapporten og derfor vil udskiftning af dette ikke kunne dækkes hvilket er fair nok. Dog hvis de har installeret helt forkerte spots, så vil jeg mene at det bør dækkes af forsikringen, men forsikringen mener at der er tale om lamper og at det ikke har noget at gøre med forkert installation. Taksator nævnte selv at det er en gråzone, men jeg kunne godt tænke mig nogle andres øjne på om det er korrekt at det skal forstås som en lampe og dermed eller om det er en fast installation. Jeg kan læse mig frem til at nogle spots kun må installeres af autoriserede elektrikere/installatører, mens andre gerne må installeres af en selv. Og det vil være et argument tænker jeg hvis den kun må installeres af en autoriseret installatør, men det er svært når man ikke har stået med den type sager før.
S. Fabrin skrev den 24-01-2022 08:55:21

Hvis ikke er installeret efter forskrifterne, er det en ulovlig installation, som ikke er nævnt i elsynsrapporten. Skaden må være dækket af forsikringen. En anden ting er om du kan få det udbedret inden for selvrisikoen. Måske burde du overveje at skifte til spots, som må indbygges i isoleringen.

 tak  s-fabrin for svar. Sagen er at der er andre el-ting som er ulovlige og som er samlet i en skade. Derfor er udgifterne til el-installatøren allerede lidt højere end hvad selvrisikoen dækker. Mit problem er at selve det faktum er at forkert anvendt ledningsmateriel er nævnt i elrapporten og derfor vil udskiftning af dette ikke kunne dækkes hvilket er fair nok. Dog hvis de har installeret helt forkerte spots, så vil jeg mene at det bør dækkes af forsikringen, men forsikringen mener at der er tale om lamper og at det ikke har noget at gøre med forkert installation. Taksator nævnte selv at det er en gråzone, men jeg kunne godt tænke mig nogle andres øjne på om det er korrekt at det skal forstås som en lampe og dermed eller om det er en fast installation. Jeg kan læse mig frem til at nogle spots kun må installeres af autoriserede elektrikere/installatører, mens andre gerne må installeres af en selv. Og det vil være et argument tænker jeg hvis den kun må installeres af en autoriseret installatør, men det er svært når man ikke har stået med den type sager før. 

lyhne1 skrev den 24-01-2022 03:13:59

Jeg ved ikke om forsikring vurdere dække.  Men mon erfaring siger, at de forsøger sig med at udbedring er billigere end selvrisikoen..
Og mon ikke det også er det, I dette tilfælde?

Hvis der kan bruges almindelige spots (til montage i isolering) koster de jo godt 100,- per stk. Træk af nyt kabel kan jo måske gøres ved at bruge det gamle som træksnor.. så med mindre der er komplikationer er elektrikeren vel færdig inden frokost🙂 (har elektrikeren du nævner, ikke givet et bud på prisen?)

 tak for svar, men tror ikke det er det det handler om da udgifterne til udbedring allerede overstiger selvrisikoen grundet andre ulovlige installationer. Elektrikeren mener det vil koste ca. 800-1000 kr. inkl montering at få udskiftet til de rigtige.

Annonce
Jeg forstår ikke helt svaret 🙂

Amyway, hvis det bliver vurderet som én skade, er det vel fint.. ofte vil de prøve alverdens krumspring, og du vil ende op med en masse forbrugt tid, og evt. Elektrikerregninger, for at undersøge tingene. 

(Læs: jeg har meget lidt tillid til deres intentioner) Hvis du kun overstiger selvrisiko med nogle få tusinde, ville jeg overveje om det er umagen og tovtrækkeriet værd, frem for blot at se st få udbedret tingene. Måske, med den rette elektriker, kan du endda få lov selv st give en hånd med, og spare lidt dér🙂 

(Om det er etisk og moralsk korrekt, blot at opgive Ejerskifteforsikring fra starten, lader jeg være usagt)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

hej igen.
Der skulle have været tilføjet at de 800-1000 kr var pris pr. spot og jeg er derfor interesseret i at forsikringen skal betale hvis det falder under ulovlig installation men mangler argumenterne. Forstår og overvejer også dit synspunkt om bare at komme videre 😀
Kam du ikke lige lægge nogle fotos op? Jeg siger ikke du skal gøre det selv.. Meeen, spots koster 100,- per styk.. og så skal du nok bruge kabel for 100,-.. 
Måske du kan spørge en elektriker om du må hjælpe selv..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Her er en video fra Greenline. LINK 
Der er godt nok lidt reklamer i den, men der påstås at det altid er elektriker arbejde da det betragtes som fast installation.
Men trådstarter kan jo sende foto og Mail til sikkerheds styrelsen og vil så modtage et svar fra dem som virker mere overbevisende overfor forsikringens taksator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis