Cirkulationspumpe og pumpeshunt til gulvvarme

Hej.
Jeg har indirekte fjernvarme og et gulvvarmesystem som sidder to forskellige steder i huset.
Jeg har fået at vide at der mangler en pumpeshunt (jeg skal nemlig kunne regulere temperaturen i gulvvarmeslangerne).
Dog er jeg i tvivl om hvorvidt at det er muligt at denne pumpe på billedet ikke er en cirkulationspumpe som jeg har fået at vide, men er/fungerer som en pumpeshunt?
Jeg er klar over at de normalt sidder på fordelerrøret men der har været lavet nogle spøjse løsninger andre steder i huset og derfor er jeg kommet i tvivl.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kræver nok lidt forklaring, (for os, der ikke er i huset) før vi kan gennemskue hvordan fotos hænger sammen.
Start evt. Ved blandesløjfen og forklar/tegn rørene derfra/til 🙂
Men mit bud er at du regulerer temperaturen i dit gulvvarmesystem via den sorte termostat (RAVK) og vandet pumpes rundt af den grå pumpe (Alpha2L)
Jeg studser over der er en kreds uden telestat. Gulvvarme plejer jo at have en lavere fremløbstemperatur end radiatorer. Så har Eik ikke haft svært ved at holde varmen?🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 24-01-2022 03:07:09

Det kræver nok lidt forklaring, (for os, der ikke er i huset) før vi kan gennemskue hvordan fotos hænger sammen.
Start evt. Ved blandesløjfen og forklar/tegn rørene derfra/til 🙂
Men mit bud er at du regulerer temperaturen i dit gulvvarmesystem via den sorte termostat (RAVK) og vandet pumpes rundt af den grå pumpe (Alpha2L)
Jeg studser over der er en kreds uden telestat. Gulvvarme plejer jo at have en lavere fremløbstemperatur end radiatorer. Så har Eik ikke haft svært ved at holde varmen?🙂

 Jeg skal forsøge, men er ny i dette univers, så er derfor lidt famlende :-) På billede 3 (sidste billede med den grå/sorte pumpe), er der hvor fjernevarmen kommer ind. Det sidder i en isoleret kasse udenpå huset. Fjernvarmen her fordeles til en radiator inde i huset, til gulvvarme i entre og på badeværelse, til en håndklædetørrer samt til varmtvandsbeholderen. Derudover føres der fjernvarmevand ind til et fordelerrør med gulvvarme som sidder inde i huset (se billede 2). VVS arbejdet med fordelerrøret på billede 2 er lavet forkert, da radiatoren sidder på sammen med gulvvarmen til 3 rum. Den kreds som mangler en telestat er radiatoren og det er forkert lavet, da den skal frakobles for at man kan få shunten til at regulere fremløbstemperaturen korrekt til gulvvarmeslangerne (har jeg fået at vide). 

Jeg blev i tvivl om den røde pumpe på billede 1 var en cirkulationspumpe eller eller en shunt til gulvvarmen/fordelerrøret inde i huset men som var sat et forkert eller alternativt sted. Grunden til min tvivl er den termostat-lignende ting som sidder på det lodrette rør ved siden af den røde pumpe.

Hvis du ser bort fra den første del af mit svar, tror jeg vi siger det samme 🙂

Jeg er enig i at radiatoren nok ikke giver meget varme, da den kun får samme temperatur som din gulvvarme. Så jer er jeg enig i at den bør kobles på andetsteds. Med mindre den radiator er megetvoverdimensioneret i fht. Rummet? 
Jeg tror din shunt er den grå pumpe, og termostat.
Den røde pumpe ved jeg ikke hvad laver.. Men en pumpe i sig selv er vel ikke en shunt..

Andre, mere erfarne,  herinde vil formentlig kunne forklare dig sammenhængen bedre🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Lige en bemærkning til den røde cirkulationspumpe - så er den forkert monteret, akslen skal altid sidde vandret. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis