Ventil på varmtvandsbeholder

Jeg har indirekte fjernvarme  (veksler og varmtvandsbeholder). På varmtvandsbeholderen sidder der en AVTB reguleringsventil. Jeg har fået at vide at den bør udskiftes til en ABQM ventil med føler for at regulere returvandet fra beholderen.Hvad er forskellen på de to ventiler og er det virkeligt nødvendigt at udskifte? Jeg har fået to forskellige svar fra to forskellige vvs firmaer.Jeg er ikke klar over om der muligvis også sidder en FVJ føler sammen med AVTB ventilen. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den store forskel på AVTB ventilen og ABQM ventilen er at den sidstnævnte er med flowbegrænsning. Varmtvandsbeholderen er tit koblet til fjernvarmesystemet uden om varmeveksleren, de to systemer er uafhængige af hinanden. AVBT ventilen er med føler, som føler temperaturen i varmtvandsbeholderen. Føleren er det kobberrør som kommer ud af AVTB ventilen. Hvis du kan overholde kravene til returtemperatur og Ventilen ellers kan styre temperaturen på det varme vand, kan du beholde den til den bliver defekt.

fase
S. Fabrin skrev den 24-01-2022 09:15:27

Den store forskel på AVTB ventilen og ABQM ventilen er at den sidstnævnte er med flowbegrænsning. Varmtvandsbeholderen er tit koblet til fjernvarmesystemet uden om varmeveksleren, de to systemer er uafhængige af hinanden. AVBT ventilen er med føler, som føler temperaturen i varmtvandsbeholderen. Føleren er det kobberrør som kommer ud af AVTB ventilen. Hvis du kan overholde kravene til returtemperatur og Ventilen ellers kan styre temperaturen på det varme vand, kan du beholde den til den bliver defekt.

 Hej tak for svar. Jeg synes vandet er tilpas varmt i køkkenet og i håndvasken på badeværelset, men i bruseren er det kun lunkent. Fik dog at vide at det er skyldes amaturet, som må være tilkalket  eller lign. og derfor skal udskiftes for at temperaturen bliver højere i bruseren.

Men hvor kan jeg se temperaturen på returvandet der kommer fra varmtvandsbeholderen og om den overholder kravene? er det noget med at ABQM ventilen kan sættes til automatisk at styre en maks/min. temperatur?
Mon ikke din AVTB ventil er monteret på returløbet fra varmespiralen i varmtvandsbeholderen. Du kan “føle” temperaturen på vinklen lige før ventilen. Du kan også udskifte denne vinkel med et t-stykke og montere et termometer.
Hvilken rørdimension er tilslutningen til beholderen? Hvis det er 3/8” er beholderen beregnet til fjernvarme, og sikrer en ret god afkøling. (Dimensionen står sikkert præget ind i vinkel og ventil).

Søren O
AVTB ventilen er normalt monteret  retten fra varmtvandsbeholder, så den styrer flow gennem beholderen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis